آموت

شرکت فنی مهندسی آموت

حرفه ای ترین شرکت مهندسی در غرب تهران

تماس با ما : ۵۶۶۰ ۷۲ ۴۴ – ۰۲۱

تهران ، شهرک گلستان

شنبه - چهارشنبه 8 صبح - 5 عصر

بالا
m

شرکت آموت

در این مطلب تصمیم داریم به نظارت عالیه در تهران باید به آن ها توجه کنیم اشاره کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

ناظر عالیه در ساختمان چه شخصی است؟

ناظر شخصی است که باید در زمان اجرای ساختمان، بر ساختمان، نظارت همیشگی داشته باشد، که این آسان ترین تعریف از نظارت می‌باشد.

طبق نقشه های مصوب و بر اساس قوانین ملی ساختمان بر ساختمان نظارت کند.

بر هر کدام یک از دیتیل های اجرایی ساختمان نظارت داشته و در این باره اظهار نظر هم بکند و چنانچه تخلفی از مالک یا سازنده مشاهده شود نسبت به ارایه گزارش مربوط به آن تخلف در موعد مقرر به شهرداری اقدام نماید.

ذکر شد که وظیفه ناظر در زمان اجرای ساختمان ، نظارت همیشگی بر ساختمان است. سوالی که خیلی مطرح میشود این می باشد که واژه مستمر از چه منبع قانونی ایی برگرفته شده می باشد ؟! مهمترین و مشهورترین تعریف در خصوص نظارت مستمر در تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها و هم چنین ماده ۷ آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی و مبحث دوم و بقیه موضوع مقررات ملی آمده است.

 

نظارت مستمر چیست؟

نظارت مستمر به این معنا است که مهندس ناظر، ساختمانی را که زیر نظارت دارد باید زیر نظر داشته باشد، و البته این به این معنی نیست که ناظر ۲۴ ساعته در محل ساختمان حاضر باشد چون وی ناظر مقیم نیست. آنچه که در مورد مهندس ناظر با اهمیت است، خروجی کار وی است. خروجی مهندس ناظر گزارش های مرحله ای ارایه شده به شهرداری، دستور کارهای ابلاغی به مالک، سازنده یا مجری و مکاتباتی است که او با مهندس محاسب و سازمان های مرتبط مثل نظام مهندسی، اداره کار ، اداره راه و شهرسازی و … انجام میدهد. بعد معیار نظارت مستمر حضور فیزیکی ناظر نبوده و ملاک خروجی کار وی هست.

حتما دیگر مطالب ما را هم بخوانید!  پایان کار | ثبت پایان کار ساختمان | پایان کار ساختمان | از پایان کار تا سند

نظارت عالیه | نظارت عالیه در تهران | نظارت عالیه در ساختمانبازخوانی پرونده درباره نظارت مستمر

برای نمونه در یکی از گودهای تهران که ملک مجاور در ضلع شرقی، به داخل گود ریزش کرد، و سه نفر کشته شدند، ناظر در وقت حادثه در محل حضور داشته و مشغول نظارت بود که ساختمان فروریخت. قبلا هم اشاره شد که ناظر قادر نیست که با دست ساختمان را نگه داشته و از ریزش جلوگیری کند. قانون نیز چنین توقعی از ناظر ندارد. در این پرونده زیرا ناظر علیرغم حضور فیزیکی خودش هیچ گزارشی ارایه نداده بود به پرداخت ۶۰درصد از خسارت محکوم شد.

بعد حضور فیزیکی ناظر رافع مسئولیت های وی نیست. اکثرا تاکید می شود با اهمیت ترین خروجی کار ناظر گزارشات، مکاتبات و دستور کارهای وی میباشد.

 

تفاوت نظارت مقیم با نظارت مستمر

نظارت مقیم با نظارت مستمر در نظام مهندسی متفاوت است و این دو مفهوم را به جهت جلوگیری از اشتباه، بایستی از یکدیگر تفکیک کرد. ناظر مقیم مربوط به طرح های عمرانی است که در نظام فنی اجرایی حضور دارد و وظایف مرتبط به او در شرایط عمومی پیمان و بخشنامه های سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور ذکر شده است.

 

ناظر مقیم مسئولیت ها و وظایف مخصوص خود را دارد و آسان ترین تعریف از نظارت مقیم، حضور در روزهای کاری در کارگاه در ساعات مشخص کاری و هنگام انجام امور اجرایی است.

 

چون نظام مهندسی و نظام فنی اجرایی همپوشانی های خاصی در بعضی زمان باهم دارند، مثل پروژه های ساختمانی متعلق به ادارات دولتی در سطح شهرها که از اعتبارات عمرانی دولتی استفاده می کنند و دارای پروانه ساخت از شهرداری هستند و از خدمت های مهندسی نظام مهندسی هم استفاده میکنند. اینکه چگونه در محاکم قضایی با این موارد برخورد می شود پرونده هایی موجود است که بازخوانی خواهد شد.

حتما دیگر مطالب ما را هم بخوانید!  اخذ پایانکار ساختمان در تهران ( شرایط + قوانین + نمونه عکس )

نظارت عالیه در تهران چیست؟

در نظام فنی اجرایی مضاف بر ناظرین رشته های سازه برق مکانیک و غیره، نظارت عالیه هم بر عملکرد بقیه ناظرین نظارت میکند.

 

نظارت مقیم ارتباطی با نظارت مستمر ندارد و نظارت مستمر همین تعریفی هست که گفته شد، یعنی هم نظر داشتن ساختمان زیر نظارت توسط ناظر و خروجی ناظر شامل گزارشات مرحله ای به شهرداری، دستور کارها به مالک و مکاتبات با مهندس محاسب و اداره راه و شهرسازی و اداره کار و سازمان نظام مهندسی و غیره است. این چهار چوب نظارت مستمر در ساخت و ساز شهری است. در نظام مهندسی هم نظارت عالیه داریم که دارای مسئولیت های محدودی است و بر طبق ماده ۶۳ قانون نظام مهندسی این وظیفه بر عهده وزارت مسکن و راه و شهرسازی است.

مهندس ناظر مسئولیت اصلی نظارت بر ساختمان را دارد و با توجه به مسئولیت نظارت مستمر، ناظر باید به مباحث ۲۲ گانه تسلط داشته باشد.

 

مطالب مرتبط :

ما را در شبکه‌های اجتماعی نیز دنبال کنید

اینستاگرام

آپارات

ارسال یک نظر