آموت

شرکت فنی مهندسی آموت

حرفه ای ترین شرکت مهندسی در غرب تهران

تماس با ما : ۵۶۶۰ ۷۲ ۴۴ – ۰۲۱

تهران ، شهرک گلستان

شنبه - چهارشنبه 8 صبح - 5 عصر

بالا

اجرای سازه فلزی

اجرای سازه فلزی

اجرای سازه فلزی  یکی از آسان ترین سازه ها برای اجرای ساختمان می باشد . این سازه نسبت به سازه بتنی مزایا و معایبی دارد که در مورد مزایا می توان از سرعت بالا انجام کار ، مخفی شدن ستون ها در دیوار ، ابعاد کوچکتر و… نام برد و از معایب آن میتوان از مقاومت کم در برابر حریق ، هزینه بالا و… اشاره نمود.

مراحل کلی اجرای سازه فلزی :

پس از خاک برداری باید سطح زمین را تراز و هموار کنیم و بعد از آن با استفاده از بتن مگر سطح زمین را از پی اصلی ساختمان جدا کنیم و بستر را جهت آرماتوربندی بر اساس نقشه های محاسباتی فراهم سازیم ، سپس قالب بندی توسط انواع قالب فلزی و چوبی را انجام می دهیم و بعد از آن آرماتورهای بولت که از قبل محل قرارگیری آن مشخص شده را جهت اتصال به صفحه ستون قرار میدهیم و بعد شروع به بتن ریزی میکنیم . بعد از آن نوبت به اجرای ستون ، نصب تیر ها و بادبندها میرسد و ملک آماده ی دیوار چینی و نازک کاری می شود.

مزایای اجرای سازه فلزی

اگر بخواهیم به مزایای این اجرای سازه فلزی اشاره کنیم می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • این نوع اسکلت گزینه ای خوب برای ساخت سازه های بلند می باشد.
  • استحکام و دوام فولاد بسیار بالا است و برای مدت طولانی می توان از آن استفاده نموده و بهره برداری کرد.
  • ساخت و اجرای اسکلت فلزی آسان و راحت است.
  • وزن آن در مقایسه با اسکلت بتنی کمتر است، پس وزن ساختمان کاهش پیدا می کند.
  • فلز از خواص یکنواخت دارا است چون تحت نظارت دقیق تولید می شود. این متریال به علت موادی که در تولید آن به کار رفته همگن است.
  • ساختمان هایی که با این سازه ساخته می شوند در مقابل عوامل مختلف نظیر انفجار بسیار مقاوم هستند.
  • قابلیت شکل پذیری از ویژگی های بارز مصالح فلزی است که دلیل شده در برابر تنش، ضربه و نیروی دینامیکی از آستانه تحمل بالایی برخوردار باشند.
  • سرعت اجرای قطعات فلزی بالاست و در مدت زمان کمتری نسبت به قطعات بتنی نصب می شوند.
اجرای سازه فلزی

اجرای سازه فلزی

اجرای سازه فلزی امروزه تشکیل دهنده بدنه ی اغلب ساختمان هاست و امروزه این کلمه در ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.سازه فلزی از جنس فولاد و از تیر و ستون هایی که بطور عمودی و افقی به هم متصل شده اند، تشکیل می گردد که اسکلت به کمک همین ستون ها تیر و ستون ها ساختمان را پایدار نگه می دارد.

اجرای سازه های فلزی نسبت به بتنی بسیار سریع تر و ایمن تر انجام می شود بخاطر اینکه این نوع سازه ها در کارخانه تولید شده و زیر نظر تیم کنترل کنترل کیفیت بوده اند. آرماتور بندی و قالب بندی در سازه های فلزی بسیار سریع تر از نوع بتنی است و همچنین ساختمان‌های فلزی در مقایسه با بتن دردسر هایی مثل آزمایش خاک، عمل آوری بتن و … را ندارد.

از موقعی که درخواست ساخت داده می شود تا لحظه نصب هیچ سیستم ساخت و ساز دیگری  با سیستم سازه های فولادی پیش ساخته از لحاظ مقرون به صرفه بودن اقتصادی، انعطاف پذیری،  سرعت ساخت بالا و نصب راحت  قابل رقابت نیست.

و همچنین به دلیل اینکه فولاد در کارخانه تولید می شود و شرایط بهتر کنترل کیفیت، فولاد را نسبت به بتن،و سازه های فلزی را نسبت به بتن و سایر مصالح ساخت و ساز متمایز می کند.

 

مزایای سازه‌های فلزی :

۱- امکان توسعه سازه بعد از اتمام وجود دارد.

۲- امکان اتصال چند قطعه به یکدیگر وجود دارد.

۳- قطعاتی در کارخانه به صورت پیش ساخته هستند.

۴-اجرا و نصب آنها سرعت بالایی دارد.

۵- فضای کمتری نسبت به بتن اشغال می کند.

۶- و در ارتفاع زیاد کاربرد دارد

یکی از علل پیشرفت سریع کشورهای نو ظهور از نظر کارشناسان استفاده از سازه های فولادی پیش ساخته درساخت و سازهای سریع همراه با کیفیت زیر ساخت های تجاری،درمانی،صنعتی و مسکونی این کشورها می باشد.

 

اجرای سازه فلزی

معایب سازه فلزی :

۱-تعادل ساختمان‌های فلزی در دمای بالا به هم میخورد.

۲-قطعات مصرفی در ساختمان  های فلزی شامل : خوردگی و فساد و زنگ زدگی فلزات در مقابل عوامل خارجی و جوی سبب ایجاد هزینه های ناشی از تعمیرات می گردد.

۳-تمایل قطعات فشاری به کمانش : با توجه به اینکه قطعات فلزی زیاد و ابعاد مصرفی معمولا کوچک است، تمایل به کمانش در این قطعات یک نقطه ضعف بحساب می رسد

۴-جوش نامناسب در ساختمان های فلزی اتصال قطعات به همدیگر با جوش، پرچ، پیچ صورت میگیرد. استفاده از پیچ و مهره وتهیه، ساخت قطعات در کارخانجات اقتصادی ترین، فنی ترین کار می باشد که در کشور ما برای ساختمانهای متداول چنین امکاناتی مهیا نیست. اتصال با جوش بعلت عدم مهارت جوشکاران، استفاده از ماشین آلات قدیمی، عدم کنترل دقیق توسط مهندسین ناظر، گران بودن هزینه آزمایش جوش و…… برزگترین ضعف میباشد.