آموت

شرکت فنی مهندسی آموت

حرفه ای ترین شرکت مهندسی در غرب تهران

تماس با ما : ۵۶۶۰ ۷۲ ۴۴ – ۰۲۱

تهران ، شهرک گلستان

شنبه - چهارشنبه 8 صبح - 5 عصر

بالا

مدل سازی ۳ بعدی (۳D MAX)

۸. مدل سازی سه بعدی (۳D MAX):

مدل سازی ۳ بعدی (۳D MAX) به معنی شبیه سازی دیجیتالی از یک پروژه و درک بهتر از اجرای پروژه میباشد. این برنامه کاربردی ، امکاناتی نظیر دیدهای متفاوت ، نمایش حالات پروژه در شب و روز و… را در اختیار کارفرما قرار میدهد تا قبل از اجرا ، تمامی بخش های پروژه را با دقت برسی کند و هر گونه تغییری که به زیبایی و کارآمدی طرح کمک میکند را به راحتی اعمال نماید. با استفاده از مدل سازی ۳ بعدی (۳D MAX) ، میتوانیم طرح ها و جزئیات فضاهای داخلی را به نمایش درآوریم و در اختیار مالک بگذاریم و هم در بحث نمای خارجی ساختمان و ارائه آن به شهرداری و مجری کاربرد دارد و مورد استفاده قرار میگیرد.

مدلسازی ۳ بعدی راه استفاده از نرم افزارهای مدرن گرافیکی برای ساختن حجم های ۳ بعدی است. تکنیک طراحی ۳ بعدی در شاخه ها و حوزه ها ، کاربردی مختلف دارد. از می توان به موارد :معماری ، طراحی داخلی ، صنعت تبلیغات ، ساخت انیمیشن و بازی های ویدیویی اشاره کرد . بدون شک بهترین نرم افزار سه بعدی سازی که هر طراح تری دی حرفه ای باید با آن آشنایی داشته باشه نرم افزار ۳Ds Max است. مدل سازی ۳ بعدی اکثرا برای کارهای شبیه سازی محصول یا طرح پروتوتایپ درست نشده به جهت بر طرف کردن ایرادات احتمالی قبل از تولید استفاده می‌شود . خیلی از طراحی ۳ بعدی را جای تلاقی هنر و تکنولوژی می دانند.

مدل سازی 3 بعدی (3D MAX)

کاربرد تری دی مکس در مدل سازی

 

امروزه ما در دوره ای زندگی می کنیم که به لطف توسعه نرم افزار های کامپیوتری و فناوری های گوناگون، دید بصری و جلوه های ویژه و افکت های برجسته سه بعدی بخش بسیار مهمی از یک پروژه هستند.
در زمان حال کم تر فیلم‌هایی وجود دارد که در آن از جلوه های ویژه استفاده نشده باشد یا کم تر تبلیغ تلویزیونی را می توان مشاهده کرد که افکت های بصری بخش مهمی از آن را تشکیل نداده باشد.

ولی شاید بتوان نرم افزار تری دی مکس در مدل سازی را عامل به وجود آمدن یک تحول شگرف در گرافیک های کامپیوتری در نظر گرفت.
این نرم افزار جلوه های بصری سه بعدی و مدل های با کیفیت سه بعدی را به سطوح بالاتری ارتقا بخشید و هنوز که هنوزه هم در صدر محبوب ترین نرم افزار های گرافیک سه بعدی قرار دارد.
اصلی ترین کاربرد این برنامه در تمام حرفه ها مدل سازی و طراحی سه بعدی است.

نرم افزار تری دی مکس در قسمت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و از آن برای درست کردن مدل های حرفه ای انیمیشنی، الگو ها و طرح های صنعتی گوناگون، بازی های سه بعدی و ایجاد تصاویر سه بعدی استفاده می شود.
مدل سازی در تری دی مکس می تواند بخش مهمی از نحوه کار با این نرم افزار باشد و از آن بنا به حوزه کاربرد تری دی مکس، برای طراحی مدل های گوناگونی استفاده می شود.

 

کارایی تری دی مکس در مدل سازی در حوزه های گوناگون

همان گونه که گفته شد این نرم افزار، یک برنامه جامع،کامل و یکپارچه است و در بخش های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد.
به دلیل اینکه اساس کارایی هر نرم افزار سه بعدی در هر تخصصی ساخت و ایجاد مدل است، کارایی تری دی مکس در مدل سازی را می شود در حرفه های متعددی دنبال کرد.
هنرمندان و طراحان، رشته های معماری و طراحی داخلی، حوزه دکوراسیون داخلی، طراحان جواهر و طراحان لباس و صنایع گوناگون مثل رشته های مهندسی و ساخت و ساز و رشته های هنری مثل فیلم سازی به صورت گسترده از مدل سازی در تری دی مکس استفاده می کنند.

تری دی مکس در رشته های مهندسی

در رشته های مهندسی مانند طراحی ماشین آلات صنعتی یا اتومبیل سازی، مدل سازی انجام شده در تری دی مکس کاربرد بسیار بالایی دارد.
آن ها برای به مقصد رساندن پروژه های خود و برای تعریف ایده هایی که در ذهن دارند از قابلیت مدل سازی نرم افزار تری دی مکس بهره میگیرند.
برای نمونه می توان به شرکت بزرگی مثل مرسدس بنز اشاره کرد. با استفاده از کارایی تری دی مکس در مدل سازی می توان از ویژگی های آن برای ایجاد مدل سه بعدی یک اتومبیل مثل مرسدس بی نظیر بهره‌گیری کرد.
همچنین نمونه های برجسته دیگر را می توان در خصوص مدل سازی محصولات صنعتی مختلف، مدل سازی مبلمان، ایجاد مدل های عروسکی برای ساخت کارتون و … اشاره کرد.

نحوه مدل سازی در تری دی مکس

کارایی گسترده تری دی مکس در مدل سازی، آن هم در تخصص های گوناگون این نکته را مشخص کرد که قطعا فرایند طراحی و مدل سازی نیز پیچیدگی های مخصوص به خود را دارد.
هر یک از این تکنیک ها برای ترسیم یک مدل به خصوص با شکل و هندسه ای منحصر به فرد که در جای دیگری مثلش نباشد مناسب اند.
به همین دلیل برای شروع مدل سازی در تری دی مکس میبایست نوع مدل و هدف پروژه مشخص شود و با آشنایی و تسلط به تکنیک های گوناگون مدل سازی موجود در نرم افزار، از بهترین روش برای ایجاد مدل استفاده کرد.

مزیت های تری دی مکس در مدل سازی

نرم افزار های گوناگونی برای مدل سازی مورد استفاده قرار می گیرد، اما تری دی مکس یکی از برترین نرم افزار هایی است که افراد دارای تخصص های مختلف از آن برای مدل سازی استفاده می کنند.
سهولت و آسانی، دقت، سرعت و کارایی بالا از فواید این نرم افزار برای مدل سازی است.
وجود تکنیک های گوناگون در این نرم افزار مدل سازی سه بعدی این امکان را به وجود آورده تا بتوان از آن برای ایجاد مدل های استفاده کرد.
هر مدلی بنا به منحنی ها، ساختار هندسی و فرم و شکلی که دارد باید با یکی از این تکنیک ها ساخته شود.

 

انواع مدل های ایجاد شده در تری دی مکس

استفاده از تری دی مکس در مدل سازی به بخش های گوناگون تقسیم بندی می شود.
در معماری برای مدل سازی یک فضای معماری این برنامه مورد استفاده قرار میگیرد.
می توان برای ایجاد مدل سه بعدی از نمای بیرونی یک سازه از قابلیت مدل سازی نرم افزار تری دی مکس بهره گیری کرد.
نمونه دیگری که می توان به آن توجه کرد، طراحی و مدل سازی کابینت ها به کمک تری دی مکس است.

تکنیک های الزامی مدل سازی در تری دی مکس

برای مدل سازی با نرم افزار تری دی مکس اگر از دو تکنیک اول استفاده کنید، می شود از متود های editable polygon و editable mesh استفاده کرد.
تکنیک های بعدی نیز معمولا موقعی مورد استفاده قرار می گیرند که شی هندسی مورد نظر بسیار پیچیده باشد و انحناهای زیادی داشته باشد.

گام بعدی ترسیم مدل، تراز بندی سطوح، حذف کردن فواصل بین سطح های مختلف، ایجاد انحنا ها، تورفتگی ها، هایلایت ها و … است، به گونه‌ای که مدل ایجاد شده واقعی تر و نزدیک به یک مدل زنده مشاهده شود.

 

مدل سازی کابینت در تری دی مکس

 مدل سازی کابینت در تری دی مکس یکی از رایج ترین قابلیت های این برنامه به شمار میرود. مدل سازی سایر دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی را هم می شود با تری دی مکس انجام داد.
در حوزه مهندسی می توان یک دستگاه صنعتی را به کمک تری دی مکس طراحی و مدل سازی کرد و بعد از این مدل سه بعدی مبتنی بر واقعیت برای ساخت نمونه اصلی استفاده کرد..