آموت

شرکت فنی مهندسی آموت

حرفه ای ترین شرکت مهندسی در غرب تهران

تماس با ما : ۵۶۶۰ ۷۲ ۴۴ – ۰۲۱

تهران ، شهرک گلستان

شنبه - چهارشنبه 8 صبح - 5 عصر

بالا

اجرای تاسیسات مکانیکی و الکتریکی

طراحی تاسیسات ساختمان

طراحی تاسیسات ساختمان به دو شیوه تقسیم میگردد :

که روش اول طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان شامل:

طراحی نقشه های نورپردازی، طراحی سیستم روشنایی، سیستم ارتینگ ساختمان، جانمایی تمام وسایل الکتریکی ساختمان و تابلوهای برق، سیم کشی و راه اندازی تلفن و آسانسور همینطور منابع تغذیه، اجرای شبکه  و … می باشد.

 

با داشتن نقشه طراحی تاسیسات در آغاز کار برای بقیه آیتمهای معماری راحت تر پیش خواهد رفت چون گستردگی تاسیسات در تمام قسمتهای معماری به چشم می خورد برای مثال در طراحی نمای ساختمان باید سیم کشی های برق و روشنایی سر در و چراغ های دیواری برای نورپردازی در معماری از قبل دیده شود یا مثلا در داکت ها و رایزر تاسیسات هم همین منوال در پیش است موقعی که نقشه تاسیسات را داشته باشیم جایگذاری داکت در طراحلی داخلی دیوار ها از قبل جانمایی خواهد شد. به همین جهت با داشتن نقشه تاسیسات الکتریکی و مکانیکی امکان مغایرت و اشتباه در اجرای ساختمان بسیار کاهش می یابد

بخش دیگر مبحث طراحی تاسیسات ساختمان  به طراحی تاسیسات مکانیکی ساختمان مربوط میشود که به طور کلی شامل:

 تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، تاسیسات مربوط به فاضلاب و آب، تاسیسات استخر و سونا و جکوزی، تاسیسات آتشنشانی و اطفائ حریق و.. به در حالت جزئی تر شامل:

 طراحی سیستم تهویه، طراحی سیستم فاضلاب، سیستم سرمایش و گرمایش، لوله کشی ساختمان، طراحی داکت ها و رایزرها و … می باشد.

مبحث طراحی تاسیسات ساختمان بکی از پیچیده ترین و اصلی ترین مباحث مربوط به طراحی معماری ساختمان می باشد چون که تاسیسات ساختمان برعکس بسیاری از بخش های طراحی ساختمان در دسترس نبوده و درصورت طراحی تاسیسات به صورت اشتباه، اساسِ طراحی کلی بنا مورد خطر قرارگرفته و هزینه های بسیار زیادی را بر روی دست مالک بنا خواهد گذاشت.

خسارت ها و مشکلاتی که امکان دارد در طراحی تاسیسات ساختمان اتفاق بیوفتد اولا مربوط به نوع طراحی تاسیسات و دوم عدم رعایت استانداردها و الزامات قانونی موجود در انتخاب سیستم تاسیساتی ساختمان می باشد.دومین مشکل در حوزه طراحی تاسیسات ساختمان مربوط به نگهداری و ایمنی تاسیسات با بازدید های مشخص و مرتب زمانی به ویژه در آغاز فصول سرد و گرم سال و سرویس کردن به موقع موتورخانه ها و..  همچنین نصب غیراصولی تاسیسات ساختمان می باشد.لذا بسیار اهمیت دارد که در طراحی تاسیسات ساختمان که ازدوبخش تاسیساتی یعنی طراحی تاسیسات الکتریکی که بر کار های الکتریکی مثل روشنایی و تامین برق نظارت دارد و همچنین طراحی تاسیسات مکانیکی که شرح جزئیات آن را توضیح دادیم از مهندسین باتجربه در زمینه طراحی تاسیسات ساختمان استفاده کنیم و حتما رعایت الزامات و استانداردهای تدوین شده در طراحی تاسیسات را درنظر بگیریم و در پایان در مبحث نگهداری و نصب تاسیسات الکتریکی ساختمان و همچنین نگهداری و نصب تاسیسات مکانیکی  از شرکت های معتبر در این زمینه کمک بگیریم.

شرکت اموت باسابقه چندین ساله درزمینه طراحی تاسیسات ساختمان شامل طراحی تاسیسات الکتریکی و همینطور طراحی تاسیسات مکانیکی با رعایت تمام اصول و استانداردهای مدرن از صرف هزینه های گزاف به جهت تعمیر تاسیسات ساختمان و همچنین مصرف بیش از حد متعارف سوخت و انرژی توسط تاسیسات الکتریکی و تاسیسات مکانیکی ساختمان جلوگیری به عمل می آورد.

بیشترین مشکل در تاسیسات الکتریکی چه در بخش دیزاین و چه در اجرا  استفاده نکردن از مهندسین مجرب تاسیسات و ارائه نقشه های نهایی کار هست به این دلیل که در مراحل اولیه کار، نقشه های درخواستی برای صدور جواز ساختمان احتیاج به دقت بالایی ندارد، بعضی همین نقشه های اولیه تاسیسات را تا انتهای کار اجرا می کنند که عملا گرفتاری های جدی در زمینه نظارت و همینطور در متراژ بالای ۲۰۰۰ متر بحث نظام مهندسی را نیز در پی دارد. ایراد دیگری که تاسیسات مکانیکی ساختمان تلاش دارد در این زمینه راهگشا باشد مصرف بیش از حد انرژی است که به علت های متعددی مانند درز های پرت انرژی در بنای تکمیل شده و یا مربوط به نصب و نگهداری غیراصولی از تاسیسات ساختمان که شامل زمان نصب و بعد از نصب (سرویس های دوره ای) هم می گردد و همچنین استفاده از طراحی تاسیسات غیراصولی و استفاده از برندهای غیرمعتبر در این زمینه می باشد.

در آخر اینکه طراحی تاسیسات ساختمان درمواجهه و مقابله جدی با عناصر طبیعت است به این معنی که برای دفع یا کنترل ویژگی ها و شرایط طبیعت پیرامون خود مجبور به اجرای تاسیات ساختمانی هستیم مثلا برای رویارویی با گرمای هوا در فصول سرد سال باید تهویه هوا برای ایجاد سرما حتما داشته باشیم و بر عکس برای مقابله با سرمای هوا در فصول سرد سال باید تولید گرمایش کنیم. هرچه این مقابله با طبیعت پیرامونمان اثرات طبیعی را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد و یا خنثی کند ما در طراحی تاسیسات خود موفق تر بوده ایم.

 

اجرای تاسیسات مکانیکی و الکتریکی :

تاسیسات ساختمان که انواع مختلفی دارد از جمله مهمترین بخش های یک ساختمان است که شامل تاسیسات مکانیکی و الکتریکی می باشد :
تاسیسات مکانیکی :
تاسیسات مکانیکی در واقع سیستم های مهندسی شده ای هستند که به منظور تامین آسایش بشر طراحی شده اند و جزء جدایی ناپذیر ساختمان به شمار میروند که افراد به صورت روزمره با آن در ارتباط می باشند.
تاسیسات مکانیکی تا حدود زیادی به نوع کاربری ساختمان بستگی دارد اما اشتراک هایی را هم میتوان میان آنها یافت . در هر صورت انواع تاسیسات مکانیکی مختلف را میتوان در ساختمان های مسکونی ، اداری ، تجاری ، صنعتی ، آموزشی و عمومی به موارد زیر خلاصه کرد :
• تاسیسات سرمایشی و گرمایشی
• تاسیسات بهداشتی
• تاسیسات و تجهیزات مربوط به گاز رسانی
• تاسیسات استخر
• تاسیسات ایمنی و امنیتی (سیستم های اعلام و اطفاء حریق)
• تاسیسات مربوط به آسانسور و پله برقی

تاسیسات الکتریکی :
تاسیسات الکتریکی ساختمان یکی از مهمترین و واضح ترین تاسیسات یک ساختمان هستند که در صورت نبود و یا خرابی در این سیستم زندگی بشر مورد اخلال قرار میگیرد.
تاسیسات الکتریکی نیز مانند تاسیسات مکانیکی وابستگی زیادی به نوع ساختمان و کاربری آن دارد به عبارتی ساختمان های صنعتی با ساختمان های مسکونی تاسیسات کاملا متفاوتی دارد ولی به طور کلی میتوان انواع تاسیسات الکتریکی ساختمانی را در دسته بندی زیر قرار داد :
• سیستم روشنایی
• سیستم پریزهای برق و تلفن
• سیستم های اعلام حریق
• سیستم های ارتباطی داخلی ساختمان
• سیستم های صوتی و تصویری ساختمان
• سیستم های شبکه ای
• سیستم های امنیتی (دوربین مدار بسته)
• سیستم های صوتی در ساختمان های صنعتی و اداری
• سیستم های ایمنی از جمله صاعقه گیر