آموت

شرکت فنی مهندسی آموت

حرفه ای ترین شرکت مهندسی در غرب تهران

تماس با ما : ۵۶۶۰ ۷۲ ۴۴ – ۰۲۱

تهران ، شهرک گلستان

شنبه - چهارشنبه 8 صبح - 5 عصر

بالا
m

شرکت آموت

مراحل اخذ جواز در تهران

در این مطلب گام های اخذ جواز در تهران را گام به گام از صفر تا صد مورد بررسی قرار می‌دهیم. در این صفحه با مراحل اخذ جواز در تهران آشنا می شوید: گام های لازم جهت دریافت جواز ساخت در تهران ۱٫ تشکیل پرونده ۲٫ دستور صدور بازدید ۳٫ بررسی گزارش مأمور فنی و کاربری ملک ۴٫ دستور نقشه ۵٫ طراحی نقشه ۶٫ پرداخت عوارض شهرداری ۷٫ تهیه مدارک پیش‌نویس ۸٫ چاپ پروانه پروانه ساختمان یا جواز ساختمان یک پرونده رسمی از جهت شهرداری می‌باشد که به مالک یا پیمانکار امکان می‌دهد تا پروژه نوسازی و ساخت‌وساز یا بازسازی را طبق ضوابط و قانون مشخص شروع کرده و ادامه دهد. هرنوع کار ساخت‌وساز فاقد صدور پروانه ساختمان غیرقانونی بوده و به وسیله مراجع نظارت بر ساختمان متوقف خواهد گردید. این استانداردها باعث اطمینان از ایمنی سازندگان و ساکنان ساختمان در نظر گرفته‌شده است.

اخذ جواز ساختمان

جواز ساخت | مراحل اخذ جواز | جواز ساخت در تهران

جواز ساخت | مراحل اخذ جواز | جواز ساخت در تهران

مهم ترین کار اخذ جواز ساخت اطمینان از ساخت‌وسازی قانونی مطابق با مشخصات فنی و رعایت اصول شهرسازی مطابق با آیین‌نامه‌ها و ضوابط طرح جامع شهری است. بهره‌مندی از تسهیلات بانکی، بیمه شدن ساختمان و اشخاص مشغول کار در ساختمان، جلوگیری از حادث شدن حوادث ساختمانی و استفاده از تجارب فنی و مهندسی در ساخت بنا از بقیه علت های اخذ جواز ساختمان به شمار می‌آیند. پیش از شروع هرنوع ساخت‌وساز در شهر تهران به گرفتن مجوز ساخت از سوی شهرداری نیاز است. پروانه ساختمان شامل اطلاعاتی مثل مساحت زیربنا، میزان طبقات، نوع اسکلت ساختمان، مشخصات مالک حقیقی یا حقوقی، شماره پلاک ثبتی ملک، نام مهندسین ناظر، تاریخ صدور پروانه و کروکی زمین خواهد بود.

جواز ساخت

برای گرفتن جواز ساختمان مالک باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر و برگه تسویه‌حساب عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های پیش را به شهرداری ارائه کرده و درخواست خود را ثبت کند.
حتما دیگر مطالب ما را هم بخوانید!  گرفتن مجوز ساخت ویلا در شمال ( شرایط + قوانین + نمونه عکس )
پس از تشکیل پرونده بقیه گام های صدور پروانه ساختمان مانند دستور صدور بازدید، بررسی گزارش مأمور فنی و کاربری ملک، دستور و طراحی نقشه، پرداخت عوارض نوسازی و عوارض شهرداری به دست آوردن مدارک پیش‌نویس باید به ترتیب انجام شود. در انتها هریک از گام های به تأیید رئیس صدور پروانه، معاون شهرسازی و معماری و همچنین شهردار رسیده و پروانه ساختمان چاپ می‌شود.

جواز ساخت

گام های صفر تا صد صدور پروانه ساختمان به تفصیر ذیل می‌باشد اخیرا شهرداری برای متقاضیان ساخت‌وساز دفترچه‌هایی با عنوان شناسنامه ساختمان در اختیار مالک قرار می‌دهد که در آن صدور پروانه ساختمان، نداشتن خلافی و پایان کار همه قابل‌مشاهده است. شناسنامه ساختمان اطلاعات بسیاری از هویت ساختمان و همه نوشته های مربوط به ساختمان را شامل میگردد. همچنین تاریخ صدور پروانه ساختمان و مشخصات زمین، جای احداث بنا، هویت مالکیت و نوع مالکیت وی، مهندس ناظر، محاسبات و تأسیسات دارای‌استفاده در ساختمان، ابعاد چهارگانه پلاک، کروکی و مساحت زمین، استفاده مسکونی یا تجاری بنا، میزان تراکم ساختمان، مشخصات طبقه ها ساختمان، وضعیت پارکینگ، تصحیحات و تغییرات ساخت، نحوه تمدید عوارض متفاوتی همچون عوارض شهرداری و عوارض نوسازی، گواهی عدم خلاف و درنهایت گواهی همه کار ازجمله اطلاعاتی است که در شناسنامه ساختمان قابل‌مشاهده است. گام های لازم جهت دریافت جواز ساخت در تهران برای دریافت مجوزهای لازم و باید گام های زیر به ترتیب طی شوند

۱. تشکیل پرونده

  در نخستین گام از گام های صدور پروانه ساختمان مالک یا فردی که از مالک وکالت دارد برای گرفتن جواز ساختمان باید درخواست مجوز ساخت را در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت کند. برای ثبت درخواست صدور پروانه ساختمان مالک بایستی اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مانند کارت ملی یا شناسنامه و همچنین برگه تسویه‌حساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های پیشین را به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه داده و درخواست خود را کتباً در این مراکز ثبت کند.
حتما دیگر مطالب ما را هم بخوانید!  اخذ پروانه ساخت ویلا | تنظیم و تمدید پروانه ساخت ویلا

۲٫ دستور صدور بازدید

پس از درست کردن پرونده به وسیله مالک، مسئولان شهرداری بقیه روال پیشبرد پرونده را بر عهده می‌گیرند؛ پس مسئول شهرسازی برای بازدید به جای احداث ملک مراجعه می‌کند تا ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین بنا را موردبررسی قرار دهد. این بازدید در صدور مجوز ساخت میزان طبقه‌های جدید ساختمان مفید خواهد بود. برای نمونه اگر متراژ خانه از یک مقدار مشخصی کمتر باشد جواز ساختمان برای بیشتر از چهار طبقه صادر نخواهد شد.

۳٫ بررسی گزارش مأمور فنی و کاربری ملک

در بعضی از شهرهای بزرگ مانند تهران طرح تفصیلی اجرا می‌شود یعنی قوانین ساخت‌وساز در هر قسمتی شهر مشخص‌شده می باشد. کارشناس طرح تفصیلی کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر مشخص می گرداند. در این تحقیق اگر مشخص گردد که ملک در طرحی از طرح‌های شهرداری قرار دارد این موضوع با دقت بیشتری بررسی‌شده تا مشخص گردد که ساخت‌وساز بنا با پروژه‌های عمرانی منطقه تداخل دارد یا خیر. اگر تداخلی مشاهده شد بایستی مشخص گردد که مقدار تراکم آن به چه میزان بوده و بعد تصحیحات آن انجام گردد.
جواز ساخت | مراحل اخذ جواز | جواز ساخت در تهران

جواز ساخت | مراحل اخذ جواز | جواز ساخت در تهران

۴٫ دستور نقشه

  پس از درست کردن گام های بالا به وسیله کارشناس شهرسازی دستور تهیه نقشه به مالک صادر می گردد. در دستور نقشه اخباری مثل ابعاد باقی‌مانده ملک پس از اصلاحات موردنظر شهرداری، مساحت زمین پس از تصحیحات، میزان طبقات و سطح اشغال‌شده توسط هر طبقه ذکر می‌شود. بر طبق حجم ساختمان به این معنا تعمیزانداد طبقه ها و سطح اشغال هر طبقه بر طبق پهنه‌ای که ملک در آن واقع‌شده است و همچنین متراژ سند (نه متراژ موجودی زمین) و عرض‌گذر تعیین می گردد. در گام بعد دستور نقشه به مهندس معمار ارجاع داده می گردد.

جواز ساخت ۵. طراحی نقشه

  در این گام بر طبق قوانین شهرداری و دستور نقشه صادرشده، نقشه معماری برای ملک طراحی می گردد. طراحی نقشه معماری از با اهمیت ترین گام های صدور پروانه ساختمان می باشد چون که بیشترین توانایی طرح از نظر متراژ، میزان پارکینگ و کیفیت فضاها در آن ارائه می گردد.
حتما دیگر مطالب ما را هم بخوانید!  پروانه ساخت ویلا | شرکت فنی و مهندسی آموت | اخذ پروانه ساخت ویلا
پس از طراحی نقشه معماری بایستی به شهرداری یا دفترهای خدمات شهری ارسال‌شده تا بررسی شود. اگر نقشه معماری نیاز به اصلاح داشته باشد دفتر مهندسی ملزم به اصلاح نقشه بوده و بعد از اصلاح مجدداً نقشه به دفترهای خدمت های مهندسی ارجاع داده می گردد تا تأییدیه نقشه دریافت شود.

۶٫ پرداخت عوارض شهرداری

  پس از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات عنوان‌شده از جهت دفتر های خدمات شهری، عوارض نوسازی و همچنین عوارض شهرداری بر طبق متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین می گردد.

۷٫ به دست آوردن مدارک پیش‌نویس

  پس از پرداخت عوارض شهرداری و دریافت تأییدیه اداره درآمد منطقه شهرداری مبنی بر پرداخت عوارض شهرداری و عوارض نوسازی، بایستی مدرک های پیش‌نویس آماده گردد. برای تهیه پیش‌نویس خود صاحب باید به دفترهای خدمات شهری مراجعه کرده و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل کند. بعد بایستی منتظر تماس و معرفی ناظر از سوی دفترهای خدمات بماند. پس از تعیین ناظر، بین مالک و ناظر قراردادی بسته می‌شود. درمجموع مدرک های پیش‌نویسی که باید به وسیله مالک تهیه و به دفتر های خدماتی ارائه شود عبارت‌اند از: برگه سبز مهره شده ۴ رشته شامل سازه، معماری، برق و مکانیک، برگه سبز یا سهمیه ناظر با قرارداد مالک و ناظر، برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، فایل‌های نقشه سازه، برق و نقشه مکانیک، چک لیست‌های مبحث ۱۹ و ۶ بارگذاری و زلزله، برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک.

۸. چاپ پروانه

  پس از تأییدیه نقشه‌های چهار رشته و پروسه گرفتن تأییدیه‌های دفتر خدمات شهری و تأییدیه طرح تفصیلی بر و کف، به تأییدیه رئیس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و درنهایت تأییدیه شهردار احتیاج است که همه این تأییدیه‌ها به شکل سیستمی انجام و درنتیجه پروانه ساختمان چاپ می‌شود. درصورتی‌ که در حوزه صنعت ساختمان فعالیت می‌نمایید، پیشنهاد می‌شود با بانک اطلاعات ساختمان‌های در حال ساخت پرشین سازه آشنا شوید.  
جواز ساخت | مراحل اخذ جواز | جواز ساخت در تهران

جواز ساخت | مراحل اخذ جواز | جواز ساخت در تهران

مطالب مرتبط :

اینستاگرام

آپارات

 

ارسال یک نظر