آموت

شرکت فنی مهندسی آموت

حرفه ای ترین شرکت مهندسی در غرب تهران

تماس با ما : ۵۶۶۰ ۷۲ ۴۴ – ۰۲۱

تهران ، شهرک گلستان

شنبه - چهارشنبه 8 صبح - 5 عصر

بالا
m

شرکت آموت

پیش از شروع هرنوع ساخت و سازی، بایستی پروانه ساخت از شهرداری گرفته گردد. بعد از اتمام کار ساخت و ساز، سازنده باید به شهرداری مراجعه کند و برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان درخواست کند. بعد از درخواست صدور پایان کار، شهرداری مطابقت داشتن ساختمان بنا شده با قانون ها و مقررات را بررسی می‌کند. صدور گواهی پایان کار به این معنی می باشد که از نظر شهرداری و سازمان نظام مهندسی، با در نظر گرفتن قوانین فنی و شهرسازی، ساختمان بنا شده مشکلی ندارد و مورد تأیید می باشد. در ادامه این متن توضیحات بهتری درباره  اخذ پایان کار در منطقه ۵ برای ساختمان و کارهای لازم برای دریافت آن را توضیح می‌دهیم.
اخذ پایان کار در منطقه 5 | اخذ پایان کار در منطقه ۲ | خدمات اخذ پایان کار

اخذ پایان کار در منطقه ۵ | اخذ پایان کار در منطقه ۲ | خدمات اخذ پایان کار

پایان کار ساختمان چیست؟

گواهی پایان کار ساختمان، سندی است که بعد از تمام شدن کار ساخت و ساز، با توجه به شناسنامه فنی ملک، به وسیله شهرداری صادر می شود. صدور گواهی پایان کار ساختمان به این مهنا است که این ملک از نظر شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی و بقیه ارگان‌های مربوط به ساختمان فاقد مشکل قانونی بوده و ساخت و ساز آن بر پایه رعایت قوانین لازم صورت گرفته است. باید دانست که در صورتی که به هر دلیل گواهی پایان کار برای ساختمانی صادر نشده باشد، نمی‌توان هیچ گونه نقل و انتقالی در رابطه با آن ملک را در دفاتر اسناد رسمی انجام داد. به بیان بهتر برای دریافت سند مالکیت و انتقال دادن آن به غیر، وجود گواهی پایان کار ساختمان لازم و ضروری می باشد.

چرا اخذ گواهی پایان کار در منطقه ۵ دارای اهمیت می باشد ؟

همان طور که در مقدمه ذکر شد، گواهی پایان کار ساختمان در اخر کار ساخت و ساز صادر می گردد. پس وقتی که ساختمانی دارای گواهی پایان کار باشد، مفهوم آن این است که:   ملک ساخته شده بدون تخلف ساختمانی بوده و مطابق با معیارهای فنی و مهندسی مورد تأیید شهرداری احداث شده می باشد. می شود برای این ملک صورت مجلس تفکیکی تنظیم کرد. با دریافت گواهی پایان کار ساختمان، امکان تنظیم صورت مجلس تفکیکی از جانب اداره ثبت اسناد و املاک فراهم می گردد. بعد از صدور صورت مجلس تفکیکی می شود برای هر کدام از واحدهای موجود در ساختمان، سند مالکیت مجزا صادر کرد. امکان صدور سند برای ساختمان فراهم می باشد. در اصل زمانی که گواهی پایان کار ساختمان صادر شود، می شود برای دریافت سند اقدام کرد.
حتما دیگر مطالب ما را هم بخوانید!  اخذ مجوز ساخت ویلا در تهران ( شرایط + قوانین + نمونه عکس )
باید بدانید تا زمانی که سند را در اختیار نداشته باشید اجاز فروش آن ملک برای شما وجود ندارد. پس تا هنگامی که ساختمان گواهی پایان کار نداشته باشد، اجازه انتقال رسمی سند از طریق دفترهای اسناد رسمی مهیا نیست. در صورتی که مالک ساختمان بخواهد پیش از گرفتن پایان کار ساختمان بعضی واحدها را پیش فروش کند، قرارداد مربوط به این واحدها باید در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده و منعقد گردد. در این قرارداد، فروشنده باید متعهد گردد که در زمان تعیین شده گواهی پایان کار را دریافت کند. همچنین در این قرارداد تاریخ دقیق حضور طرفین در دفتر اسناد برای انتقال سند ذکر می شود، که مسلماً فروشنده باید در آن تاریخ گواهی پایان کار را همراه داشته باشد، چون که بدون آن امکان انتقال سند وجود ندارد.   در صورتی که ملک دارای تخلف های قانونی باشد، پرونده مربوط به آن به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می گردد. در صورتی که در این کمیسیون رأی به پرداخت جریمه نقدی داده گردد، مالک وظیفه دارد جریمه را پرداخت کند و بعد از انجام این کار، گواهی پایان کار ساختمان صادر می گردد.

اخذ پایان کار در منطقه 5 | اخذ پایان کار در منطقه ۲ | خدمات اخذ پایان کارپایان کار

مدرک های مورد نیاز برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان بعد از اتمام کار ساخت و ساز، مالک بایستی همراه با مدرک های زیر به شهرداری مراجعه کرده و خواستار صدور گواهی پایان کار ساختمان شود. مدرک های مورد نیاز برای این موضوع در مطلب قبلی ما به طور کامل و جامع اشاره شده است.  

تشکیل پرونده

مالک باید فرم درخواست پایان کار را تهیه کند و آن فرم به وسیله او و ناظر تکمیل گردد. اگر ساخت و ساز انجام شده نوسازی بوده باشد، بایستی عوارض نوسازی پرداخت شده و رسید آن ارائه گردد. بقیه مدرک ها که برای تشکیل پرونده لازم هستند عبارتند از سند مالکیت رسمی، نامه درخواست به شهردار برای اخذ دستور، فرم ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه و همچنین تعیین زمان برای بازدید کارشناس دفتر فنی. همینطور کارشناسان دفتر فنی و شهرداری بایستی از ساختمان تکمیل شده بازدید کنند، چون وجود مدارک بازدید و تأیید نظر آن‌ها هم لازم می باشد. پس باید کارهای زیر انجام شوند:   کارشناس دفتر فنی شهرداری مرتبط با جای ساختمان بازدید کند. کارشناس شهرداری مربوطه از مکان بازدید کرده و گزارش وضع موجود را تنظیم کند. فرم گزارش روند اجرای کار ساختمان به وسیله ناظر تکمیل شده و در اختیار مالک قرار گرفته باشد. مالک در زمان مراجعه مدارک شناسایی را در اختیار داشته باشد. بیشتر بخوانید:خدمات طراحی ساختمان | شرکت آموت | خدمات طراحی  
حتما دیگر مطالب ما را هم بخوانید!  پیمانکار ویلا در تهران | پیمانکار خوب کیست ؟ | هزینه پیمانکاری ویلا
اخذ پایان کار در منطقه 5 | اخذ پایان کار در منطقه ۲ | خدمات اخذ پایان کار

اخذ پایان کار در منطقه ۵ | اخذ پایان کار در منطقه ۲ | خدمات اخذ پایان کار

تعیین تخلف

پس از تحویل دادن مدرک های گفته شده به وسیله مالک، باید منتظر ارائه نظر کارشناس بمانید. اگر ملک فاقد خلافی باشد، ادامه راه چندان طولانی نمی‌شود. پس از آن، پرونده ملک به بخش محاسبات می‌رود. خروجی این قسمت، ارائه برگه رسید عوارض، گزارش ناظر در گام اتمام و برگ اتمام بنا می باشد. پیش نویس پایان کار ساختمان و رسید تأیید بازرسی، محتوای برگه اتمام بنا را تشکیل می‌دهند.   در صورتی که ملک دارای تخلف ساختمانی باشد، پرونده آن به کمیسیون داخلی ارجاع داده می شود و در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی می گردد. پس از آن، از مالک درخواست می‌شود که ظرف مدت ۱۰ روز توضیحات خود درباره تخلف را ارائه دهند و بعد از آن درباره پرونده تصمیم‌گیری می‌شود. بعد از طی شدن این گام و تصمیم درباره آن، تأییدیه رئیس بازرسی، معاون شهرسازی و شهرداری صادر شده و به دبیرخانه شهرداری منطقه تحویل داده می گردد.
اخذ پایان کار در منطقه 5 | اخذ پایان کار در منطقه ۲ | خدمات اخذ پایان کار

اخذ پایان کار در منطقه ۵ | اخذ پایان کار در منطقه ۲ | خدمات اخذ پایان کار

در ارتباط با پرونده، اگر کمیسیون ماده ۱۰۰ رأی به جریمه صادر  کند، مالک باید جریمه را پرداخت کند. در صورت پرداخت جریمه به وسیله مالک، پرونده او در راه تمدید پروانه ساختمان یا اخذ گواهی پایان کار ساختمان قرار می‌گیرد. در صورتی که جریمه پرداخت نگردد، پرونده او به کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌شود و این کمیسیون رأی به تخریب بنا صادر خواهد کرد. بعد از آن حکم تخریب از جانب شهرداری به مالک ابلاغ می گردد. در صورتی که ظرف ۲ ماه از صدور حکم، تخریب بنا انجام نگردد، شهرداری حتما اقدام به انجام این کار خواهد کرد و هزینه‌های آن را از مالک دریافت خواهد نمود.   باید به این نکته ذکر کرد که در صورتی که ساختمان دارای اضافه ارتفاع و اضافه قد پای طرفین باشد، باید مالک از مجاورین ساختمان کسب رضایت  کامل کند. همچنین اضافه بنا شامل جریمه می‌شود که کمیسیون ماده ۱۰۰ درباره آن تصمیم‌گیری های لازم را انجام می دهد.   بیشتر بخوانید:درباره ما | شرکت آموت | خدمات طراحی ساختمان

پایان کار ساختمان

در این بخش ابتدا مالک باید با در اختیار داشتن اصل و کپی سند، اصل و کپی شناسنامه، رسید پرداخت عوارض نوسازی و کپی پایان کار ملک، مجدداً مراحل تشکیل پرونده را طی کند. پس از طی این گام ها، واحد تشکیل پرونده شهرداری، پیش نویس پایان کار را آماده می سازد. بعد برگ گواهی پایان کار در قسمت پروانه ساختمان شهرداری تکمیل می گردد. برای تکمیل، این برگ باید به امضای نهایی معاون شهرسازی، شهردار (معاول مالی اداری)، محاسب و پیش‌نویس گیرنده برسد.
حتما دیگر مطالب ما را هم بخوانید!  خدمات اداری ساختمان از صفر تا صد ( گام های اداری ساخت بنا اخذ پایان کار )
بعد از انجام این کارها، پرونده به دبیرخانه شهرداری می رود و گواهی ممهور به مهر، شماره و تاریخ شهرداری می‌شود. با گذراندن این گام ها می‌توان گفت که کار صدور مجوز به اخر خود رسیده است و بعد از زمانی گواهی پایان کار ساختمان صادر می شود. در ادامه مطلب مب خواهیم گام های اخذ پایان کار در منطقه ۵ در تهران و یا در نقاط دیگر تهران را برای خانه های قدیمی ذکر کنیم.  

گام های اخذ پایان کار در منطقه ۵ ساختمان‌های قدیمی

اگر قصد داشته باشید سند یک ساختمان یا ملک قدیمی و کلنگی را انتقال دهید، نیاز به اخذ پایان کار جدید می باشد. در اختیار داشتن پایان کار جدید برای ساختمان‌های کلنگی با عمر ۲۹ سال یا بیشتر بایدی می باشد. برای دریافت پایان کار ساختمان قدیمی، با توجه به ساختمان مورد نظر، سه حالت ممکن است رخ دهد:
اخذ پایان کار در منطقه 5 | اخذ پایان کار در منطقه ۲ | خدمات اخذ پایان کار

اخذ پایان کار در منطقه ۵ | اخذ پایان کار در منطقه ۲ | خدمات اخذ پایان کار

بیشتر ساختمان‌ها یا املاک کلنگی دارای پایان کار قدیمی می باشند. در صورتی که ملک شما در این دسته جای گیرد، به آسانی و با تحویل مدارک قدیمی درخواست می‌دهید گواهی پایان کار جدید برای شما صادر گردد. نیازی به وجود برگه اتمام کار ساختمانی در میان مدارک تحویلی شما برای دریافت گواهی پایان کار وجود ندارد. بعضی از ساختمان‌های قدیمی دارای سند و پایان کار قدیمی می باشند، ولی مالک در آن‌ها تغییراتی ایجاد کرده است؛ برای مثال یک طبقه به ساختمان ویلایی اضافه کرده است. برای انجام این کار به مجوز شهرداری احتیاج است. در صورتی که مالک مجوز این کار را نداشته باشد، باید با در اختیار داشتن همه مدارک گفته شده برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان، به شهرداری مراجعه کند. بعد از آن پرونده ساختمان به کمیسیون ماده ۱۰۰ یا کمیسیون داخلی شهرداری ارجاع داده می گردد و جریمه‌ای برای آن تعیین می‌شود. بعد از پرداخت جریمه، پایان کار جدید صادر می گردد. حالت اخر مربوط به ساختمان‌های قدیمی‌ای است که بدون هیچ نوع مجوز و پایان کار و یا حتی سند ساخته شده‌اند. گرفتن پایان کار جدید برای ساختمان‌های کلنگی این چنینی خیلی دشوار است و فرایند قانونی پیچیده و دشواری را پیش روی مالک قرار می‌دهد.   همچنین مشاهده کنید:نمونه کارهای شرکت ما   سخن اخر همان طور که ذکر شد، برای نوع انتقال سند و یا دریافت صورت مجلس تفکیکی، نیاز به گواهی پایان کار می باشد. با توجه به ضرورت در اختیار داشتن گواهی پایان کار، چه برای ساختمان‌های نوساز و چه برای ساختمان‌های کلنگی، اطلاع داشتن از شرایط و راه اخذ آن می شود مانع از سر درگمی مالک شود و کارهای او را زودتر پیش ببرد. در این مطلب بعد از تعریف گواهی پایان کار ساختمان، مدارک کافی برای دریافت و همچنین مراحل اخذ آن توضیح داده شد. امید وارم که در انتهای این مطلب به خوبی با گام های اخذ پایان کار در منطقه ۵ آشنا شده باشید.
اخذ پایان کار در منطقه 5 | اخذ پایان کار در منطقه ۲ | خدمات اخذ پایان کار

اخذ پایان کار در منطقه ۵ | اخذ پایان کار در منطقه ۲ | خدمات اخذ پایان کار

مطالب مرتبط :

ما را در شبکه‌های اجتماعی نیز دنبال کنید

اینستاگرام آپارات  

ارسال یک نظر