آموت

شرکت فنی مهندسی آموت

حرفه ای ترین شرکت مهندسی در غرب تهران

تماس با ما : ۵۶۶۰ ۷۲ ۴۴ – ۰۲۱

تهران ، شهرک گلستان

شنبه - چهارشنبه 8 صبح - 5 عصر

بالا
m

شرکت آموت

چگونگی اخذ پایان کار ؟

در صورتی که تمامی گام های ساختمان سازی را با رعایت قانون انجام داده اید در انتهای گام باید جواز پایان کار ساختمان خود را از شهرداری بگیرید. گواهی پایان کار یکی از با اهمیت ترین گام های بعد از همه عملیات ساخت و ساز است که در صورتی که این ساختمان ها بر طبق قوانین شهرداری و تایید آن و عدم وجود بدهی و خلافی انجام گرفته شده باشد، شهرداری گواهی را تحت نام گواهی پایان کار ساختمان که به مالک تعلق می گیرد صادر می کند. این مجوز اثبات می کند که عملیات ساختمانی بر طبق ضوابط شهرداری به پایان رسیده است. در تمامی پروژه برای انتقال رسمی سند بایدی است که نسبت به اخذ گواهی یا مجوز پایان کار اقدام کنند. در حقیقت بدون اخذ مجوز پایان کار ساختمان این امکان وجود ندارد که امور انتقال سند مالکیت ملک را به صورت قانونی در دفترهای اسناد رسمی انجام داده شود. گرفتن این مجوز از شهرداری به طور عادی بر عهده ی سازنده ی ملک می باشد. برای انجام ساخت و ساز مالکین بایستی سندی را از شهرداری اخذ کنند. که از آن به نام پروانه ی ساخت یاد می گردد. در صورت نبود پروانه ساخت هر گونه ساخت و سازی غیر قانونی می باشد و جز وظیفه های شهرداری می باشد که با این اشخاص به نام گوناگون برخورد کند. پس از اینکه گام های ساخت ساختمان پایان گرفت مالک بایستی از همان ارگانی که پروانه ی ساخت بنا یا ساختمان را اخذ کرده است یعنی شهرداری درخواست صدور مجوز پایان کار ساختمان کند.
حتما دیگر مطالب ما را هم بخوانید!  پایان کار | ثبت پایان کار ساختمان | پایان کار ساختمان | از پایان کار تا سند

چگونگی اخذ پایان کار ساختمان ؟

گواهی پایان کار به مدرکی گفته می شود که بعد از تمام شدن کار ساخت و ساز بر طبق شناسنامه فنی ساختمان درباره نظر صادر می شود. پس از صدور گواهی پایان کار برای ساختمان مشخص می شود که ملک مورد نظر از قوانین شهرداری و مسکن و شهر سازی و دیگر ارگان های مورد نظر فرایند کاملا قانونی داشته است، و تمامی اصول و قوانین فنی و شهرسازی را رعایت کرده است. با توجه به این طرز تفکر اشخاصی که تصمیم خرید ملک یا املاکی را دارند بایستی مضاف بر پروانه ی ساختمانی مجوز یا گواهی پایان کار ساختمانی را مشاهده کنید.

گواهی پایان کار ساختمان چیست ؟

گواهی پایان کار به مدرکی گفته می شود که بعد از تمام شدن کار ساخت و ساز براساس شناسنامه فنی ساختمان مورد نظر صادر می گردد. بعد از صدور گواهی پایان کار برای ساختمان مشخص می شود که ملک مورد نظر از قوانین شهرداری و مسکن و شهر سازی و دیگر ارگان های مورد نظر فرایندی کاملا قانونی داشته است، و تمامی اصول و قوانین فنی و شهرسازی را رعایت کرده است.   با توجه به این رویکرد اشخاصی که تصمیم خرید ملک یا املاکی را دارند باید علاوه بر پروانه ی ساختمانی مجوز یا گواهی پایان کار ساختمانی را متوجه شوید.

گواهی پایان کار ساختمان چه کارکردی خواهد داشت؟

۱- اولین کاربرد گواهی پایان کار نشان دهنده ی این می باشد که ساختمان مورد نظر بدون هیچ تخلف بوده و طبق ضوابط شهرداری و مورد تایید این ارگان و بر طبق استاندارد های فنی و مهندسی ساخته شده است.   ۲- اصولا تا مدتی که گواهی پایان کار از جانب شهرداری صادر نگردد، امکان تنظیم صورت جلسه ی تفکیکی که به وسیله اداره ثبت اسناد و املاک وجود نخواهد داشت. در شکلی که صورت مجلس تفکیکی وجود نداشته باشد و عدم صدور سند مالکیت جداگانه برای هر یک از واحدهای مجزا وجود نخواهد داشت.
حتما دیگر مطالب ما را هم بخوانید!  اخذ مجوز ساخت ویلا | گرفتن مجوز ساخت ویلا | گرفتن مجوز ساخت | اخذ مجوز ساخت
  برای دریافت صورت مجلس تفکیکی که از طریق اداره ثبت اسناد و املاک صادر می گردد که با کمک از گواهی پایان کار صادر می گردد.   ۳- گواهی پایان کار ساختمان به نام پیش نیاز برای صدور سند مالکیت ساختمان محسوب می گردد پس تا مدتی که گواهی پایان کار را دریافت نکرده اید، اجازه اقدام برای سند را نداریم.   در اصل قانونا بدون گواهی پایان کار امکان انتقال سند وجود نخواهد داشت. در صورتی که ملکی دارای تخلف های ساختمانی باشد پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می دهند، در صورتی که کمیسیون رای صادر کند مبنی براینکه مالک باید به پرداخت جریمه است، با پرداخت جریمه مورد نظر اجازه اخذ گواهی پایان کار ایجاد می گردد.  

مدرک های لازم برای گرفتن گواهی پایان کارساختمان:

اصل و کپی شناسنامه وکارت ملی اصل و کپی سند مالکیت درصورت فوت مالک اصل و کپی انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه ارائه کارت سازه، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارشات مرحله‌ای و همچنین تاییدیه استاندارد برای آسانسور در ساختمان‌های نوساز نقشه معماری ملک دارای مهر شهرداری منطقه باشد و به همراه CDارائه دهید. اصل و کپی پروانه ساختمانی  

مراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمان

برای گرفتن گواهی پایان کار ساختمان پس از پایان یافتن عملیات ساخت و ساز، مالک بایستی به شهرداری که برای پروانه ساخت مراجعه کرده بوده است رفته و مدرک ها مورد نظر را به واحد مربوطه تحویل داده و بعد فرم درخواست گواهی پایان کار را تکمیل کند.   بعد از این مرحله سند مالکیت رسمی را ارائه کرده و درخواست را همراه با شماره و تاریخ ثبت و زمان بازدید کارشناس فنی در دبیرخانه شهرداری تعیین می گردد.
حتما دیگر مطالب ما را هم بخوانید!  طراحی و ساخت ویلا در کردان | طراحی ویلا در کردان | ساخت ویلا در کردان
  کارشناس های درون شهرداری و دفتر فنی وظیفه دارند که از ساختمان مورد نظر بازدید به عمل آوردند.   برای گرفتن گواهی پایان کار لازم است مدرک ها بازدید و تاییدیه آن را در کنار گزارش عملیات روند اجرای ساختمان از جانب مهندس ناظر را ارائه بدهید.   در زمان بازدید کارشناس شهرداری دو مورد خیلی مهم وجود دارد که اجرای درست آن برای صدور پایان کار بایدی است: قوانین قانونی و فنی مربوط به ساختمان سازی و ضوابط شهرداری در آن رعایت شده باشد. ساختمان بنا شده مطابق با نقشه تصویب شده به وسیله شهرداری باشد. دقت داشته باشید که باید به شهرداری مراجعه کنید که برای جواز ساخت اقدام کرده اید در منطقه های خارج از محدوده شهر به دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و استانداری‌ها مراجعه نمایند.   نکته‌ی دارای توجه دیگر این است در صورتی که ملکی را خریداری کرده اید، بعد از انجام معامله متوجه شدید که گواهی پایان کار وجود ندارد این امکان را دارید که با شکایت به مراجع ذیربط برای دریافت سند مالکیت اقدام کرده و بعد از گذراندن گام های سند را تحویل بگیرید.
چگونگی اخذ پایان کار| اخذ پایان کار در منطقه ۵ | شرکت آموت

چگونگی اخذ پایان کار| اخذ پایان کار در منطقه ۵ | شرکت آموت

اگر ملک مورد نظر خلافی نداشته باشد باید به واحد محاسبات مراجعه کرده پس از گامی ارجاع به واحد محاسبات در صورت عدم وجود بدهی قبلی مدارک مورد نظر را تکمیل کرده و برای تهیه پیش نویس اقدام می گردد. در صورت وجود بدهی قبلی ابتدا برای اخذ بدهی اقدام کرده و بعد از انجام تسویه حساب پیش نویس را تهیه می کنند. در اخرهای کار نیاز به تایید نظارت فنی، معاون شهرسازی و معماری منطقه و شهردار منطقه می‌رسد است به این ترتیب گواهی پایان کار صادر شده و به مالک تحویل داده می گردد.   امیدوارم که در این مطلب به خوبی به مراحل چگونگی اخذ پایان کار اشاره کرده باشیم . ممنونیم بابت مطالعه این مطلب.  

مطالب مرتبط :

ما را در شبکه‌های اجتماعی نیز دنبال کنید

اینستاگرام آپارات  

ارسال یک نظر