آموت

شرکت فنی مهندسی آموت

حرفه ای ترین شرکت مهندسی در غرب تهران

تماس با ما : ۵۶۶۰ ۷۲ ۴۴ – ۰۲۱

تهران ، شهرک گلستان

شنبه - چهارشنبه 8 صبح - 5 عصر

بالا
m

شرکت آموت

در این متن می خواهیم درباره اجرای سازه بتنی در تهران با یکدیگر بحث کنیم.

اجرای سازه بتنی در تهران

آرماتوربندی از مهمترین بخشهای اجرایی در مقاوم سازی سازه های بتنی در کردان است که در صورت عدم رعایت اصول و قوانین در اجرای آن، تحمل سازه در نیروهای برشی، کششی و فشاری، کاهش پیدا میکند.

اسکلت بتنی سازه ای است که در ساختن آن از بتن یا از بتن آرمه (شن، ماسه، سیمان، پولاد به صورت میلگرد ساده یا آجدار)مورد استفاده قرار داده شده.

در ساختمان ها در صورت استفاده از بتن آرمه در بخش های مختلف آن مثل ستون ها و پی و شاه تیرها، آن ساختمان یک اسکلت بتنی به شمار می آید.

بعضی از مزیت های اسکلت بتنی چیست ؟

مقاومت آن در مقابل آتش زیاد است.

اجرای اسکلت بتنی نسبت به سازه فلزی احتیاج به تخصص و مهارت و نظارت و کنترل کمتری دارد  برای آن قسمت از کارفرمایانی که مایلند هزینه پروژه را به صورت خرد تر و با توجه به پیشرفت پروژه پرداخت کنند اسکلت بتنی انتخاب مناسب تری خواهد بود.

گام های ساخت بنا با سیستم اسکلت بتنی چیست ؟

  • خاکبرداری و تسطیح
  • اجرای بتن مگر
  • قالب بندی پی ( فونداسیون )
  • آرماتور بندی پی و قرار دادن میلگرد های انتظار برای اجرای ستون ها
  • بتن ریزی فونداسیون
  • مراقبت از بتن ریخته شده تا ۷ روز
  • باز کردن قالب های فونداسیون
  • آرماتور بندی ستونها و قراردادن میلگرد انتظار برای سقف ها ( تکرار این پروسه تا سقف آخر )
  • قالب بندی ستون ها ( تکرار این پروسه بعد از اجرای سقف ها تا سقف آخر )
  • بتن ریزی ستون ها ( تکرار این پروسه بعد از اجرای سقف ها تا سقف آخر )
  • قالب بندی سقف با استفاده از جک های حمایتی
  • آرماتور بندی تیر های افقی و در گیر کردن آرماتورهای انتظار ستون ها با آنها
  • نصب تیرچه های سقف و قراردادن سر و ته تیرچه ها در میلگردهای بافته شده ی تیرها ( آرماتوربندی راه پله نیز هم زمان با هر سقف در تراز طبقه انجام میشود )
  • به شکل عمده مقاوم سازی سازه های بتنی به سه راه صورت می گیرد :
  • کاهش بارهای وارده برسازه
  • وصله کردن یا به عبارتی تقویت اعضای موجود
  • اضافه کردن یک تعداد اعضای جدید

 

اجرای اسکلت بتنی در تهران | اجرای سازه بتنی | سازه بتنی

اسکلت های بتنی جزو مورد استفاده ترین نوع های ساختمان های مدرن به حساب می آیند. این نوع ساختمان ها اکثرا شامل یک چهارچوب یا یک اسکلت بتنی هستند.

بخش های افقی سازه های بتنی شامل تیرها و بخش های عمودی آن شامل ستون ها هستند. این واقعیت وجود دارد که سازه های بتنی دارای عمر طراحی هستند بدین مفهوم که یک سازه بتنی برای عمری تعیین شده ای طراحی می شود گرچه این عمر ۵۰ یا ۶۰ سال باشد.

حتما دیگر مطالب ما را هم بخوانید!  طراحی و ساخت ویلا در کردان | طراحی ویلا در کردان | ساخت ویلا در کردان

بتن با گذشت عمر دچار افت و خزش می شود که در نهایت باعث تأثیر منفی در عملکرد سازه هنگام وقوع زلزله می شود.

سازه بتن آرمه در واقع چهارچوبی است که به یکدیگر متصل شده اند. این نوع اتصالات با عنوان اتصالات لحظه ای شناخته می شوند.

رایج ترین نوع پوشش کف در سازه های بتن آرمه را دال ها تشکیل می دهند. در بتن آرمه، دال به یک عضو سازه ای گفته می شود که ضخامت آن در مقایسه با دو بُعد دیگر آن کوچک بوده و برای انتقال بار در بام، کف های ساختمانی و پی ها به کار می رود.

اجرای سازه بتنی در کردان

قسمت های تشکیل دهنده یک ساختمان بتنی به شرح زیر می باشد :

۱-پی

۲-ستون

۳-تیرهای اصلی

۴-سقف

۵-دیوار

مراحل اجرا

فونداسیون  و اجرای آن :

شرایط پی کنی و پی ریزی و نوع فنداسیون ساختمان بتنی هیچ تفاوتی با ساختمان های دیگر ندارد و از همان انواع فنداسیون در اینجا استفاده شود ولی در اینجا دیگر فنداسیون منفرد نداریم و عرض ارتفاع پی نواری برای ساختمان بتنی با فلزی به دلیل وزن زیاد ساختمان بتنی متفاوت است .

در اینجا هم عرض و ارتفاع مفطع فونداسیون با توجه این مکانیک خاک و بارهای وارده و موقعیت منطقه از لحاظ زلزله تعیین می شوند تفاوت عمده فنداسیون ساختمان بتنی با ساختمان فلزی در اتصال ستون به فنداسیون است که در ساختمان بتنی بجای اتصال تیر فلزی به بیس پلیت از میل گردهای انتظار برای اتصال میل گردهای ستون و فنداسیون استفاده می شود که طول آرماتورهای انتظار یک ششم طول ستون است .

اجرای ستونهای بتنی

ستونها اعضای فشاری هستند که سوی  انتقال بار ساختمان به زمین مورد استفاده قرار می گیرند و ستون های بتنی که در مکان اجرا می شوند شکل های مختلفی می توانند داشته باشند:

۱-مربعی شکل

۲-مستطیلی شکل

۳-دایره ای شکل

۴-چند ضلعی

 

حداقل میلگرد ها برای یک چند گوشه یک میلگرد برای تمامی گوشه می باشد و برای مقطع دایره ای شکل حداقل میلگرد ها ۶ عدد می باشد فاصله میلگرد ها در ستونها از هم حداقل ۵ سانتی متر و حداکثر ۲۵ سانتی متر است نسبت سطح مقطع میلگرد ها به سطح مقطع ستون حداقل ۰٫۸% و حداکثر ۴% و ۶% در شرایط خاص می باشد و حداقل سایز میلگرد ۱۴ می باشد پوشش بتن برای عناصر فولادی حدود ۵-۲٫۵سانتی متر است .

 

اجرای اسکلت بتنی در تهران | اجرای سازه بتنی | سازه بتنی

 

در یک ستون به ازای هر متر ۴ عدد خاموت بسته می گردد ، اکثرا به ازای هر ۲۵ سانتی متر یک خاموت بطور استاندارد است ، در ۱/۶طول ستون از پائین و بالا فشرده می شود و می تواند ۱۵ سانتی متر کمتر شود و به ازای هر ۱۵ سانتی متر جهت تقویت در مقابل کمانش بسته شوند به شکل مثال اگر طول ستون ۳ متر باشد در نیم متر از پائین و بالای ستون خاموتها باید فشرده شوند .

 

برای اینکه محور میلگردها ی ستون ثابت بماند و بعد ستون کوچک نشود میلگردها را خم می کنند و خم آنها به اندازه ۴۰ برابر قطر میلگرد می باشد .

البته طول و شماره میلگردهای ستون و اینکه میلگردها چقدر باید از سقف بالا تر باشند تا میلگرد انتظار برای ستون طبقه بعد باشند در نقشه مربوط به ستون بتنی داده شده است .

حتما دیگر مطالب ما را هم بخوانید!  طراحی نمای ساختمان حرفه ای با متدهای روز دنیا

 

پس میلگردها را به اندازههای مشخص بریده و به میلگردهای انتظار بسته ودر فواصل مشخص در نقشه خاموتها را می بندند و بعد تا تراز سقف قالب بندی را انجام می دهند و همانطور که قبلا هم در مورد قالب بندی صحبت شد از نوع های قالب با توجه به شکل ستون می توان برای قالب بندی استفاده کرد که اکثر از قالب چوبی استفاده می کنند و بعد عملیات بتن ریزی را انجام می دهند و با ضربه زدن به قالب در زمان بتن ریزی کار ویبراتور را نیز انجام می گردد .

 

پس از اینکه اجرای ستونها پایان یافت نوبت به اجرای تیرهای اصلی اتصال است که ستونها را به هم وصل کنند که تیرهای اصلی هم همزمان با سقف قالبندی می شوند و بطور همذمان اجرا می گردنند.

اجرا سازه بتنی

ساختمان‌های بتنی با فرم‌های فلزی ساخته می‌شوند که بتن را در زمان سخت شدن در جای خود نگه می‌دارند. به طور معمول، فرم ها در جای خود قرار می گیرند و سپس مهاربندی می شوند. میلگرد، میله های فولادی شیاردار با ضخامت های مختلف، برای تقویت بتن در داخل قالب ها قرار می گیرد. تقریباً به هر کجا که نگاه کنید می‌توانید بتن را پیدا کنید، از جمله ساختمان‌ها، پل‌ها، دیوارها، استخرهای شنا، جاده‌ها، باند فرودگاه‌ها، کف‌ها، پاسیو یا حتی یک خانه سیمانی. همه این ساختارها به یک ماده ساخت بشر با فرمول ساده بستگی دارند.

بتن، در ساختمان، مصالح ساختاری متشکل از یک ذرات سخت و بی اثر شیمیایی، معروف به سنگدانه (معمولا شن و ماسه) که توسط سیمان و آب به یکدیگر متصل می شود. بتن یک ماده محبوب برای بسیاری از کاربردهای ساختمانی است و به دلیل استحکام، دوام، بازتاب پذیری و تطبیق پذیری آن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این ویژگی ها آن را به گزینه ای محکم و بادوام برای بسیاری از تنظیمات خانگی و تجاری تبدیل می کند.

 نحوه درست کردن بتن

فرآیند ساخت دال بتنی شامل آماده سازی قالب، تراکم بستر دال، قرار دادن آرماتور، ریختن، فشرده سازی، تکمیل بتن، حذف قالب و عمل آوری دال بتنی می باشد.

قالب بتن

قالب بندی به معنای سطح قالب و اسکلت مورد استفاده برای نگهداری و شکل دهی بتن مرطوب تا زمانی که خودنگهدار باشد.

تولید بتن

تولید بتن فرآیند اختلاط مواد مختلف آب، سنگدانه، سیمان و هر گونه افزودنی برای تولید بتن است. تولید بتن به زمان حساس است. پس از مخلوط شدن مواد، کارگران باید بتن را قبل از سفت شدن در جای خود قرار دهند.

دوام بتن چقدر است؟

دوام بتن ممکن است به عنوان توانایی بتن برای مقاومت در برابر عوامل جوی، حمله شیمیایی و سایش در حالی که خواص مهندسی مورد نظر خود را حفظ می کند، تعریف شود.

چرا بتن اینقدر مهم است؟

ماهیت تسلیم ناپذیر بتن آن را به یک ماده بادوام و ماندگار تبدیل می کند. در برابر فرسایش، آتش، پوسیدگی، زنگ زدگی، و هوازدگی با سهولت نسبی مقاومت می کند و به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد. بنابراین، بتن دارای طول عمری است که بیش از بسیاری از انواع دیگر مصالح ساختمانی است.

حتما دیگر مطالب ما را هم بخوانید!  اخذ مجوز ساخت ویلا | گرفتن مجوز ساخت ویلا | گرفتن مجوز ساخت | اخذ مجوز ساخت

چرا ساختمان ها از بتن ساخته شده اند؟

بتن در برابر سوختگی، زنگ زدگی و پوسیدگی مقاوم است. همچنین می تواند در برابر ارتعاشات، آب، باد، آتش سوزی و حتی زلزله مقاومت کند. این نه تنها هزینه ها را کاهش می دهد، بلکه مردم را ایمن نگه می دارد. ثابت شده است که بتن بادوام ترین مصالح ساختمانی در هنگام وقوع بلایای طبیعی و رویدادهای شدید آب و هوایی است.

چرا بتن در ساخت و ساز بسیار محبوب است؟

چرا بتن اینقدر محبوب است؟ اول از همه، این یک ماده بسیار کم تاثیر است. دوم، این یکی از قوی ترین موادی است که ما با آن می سازیم، که آن را به یک انتخاب عاقلانه تبدیل می کند. علاوه بر استحکام، بادوام است و می تواند سال ها دوام بیاورد

بتن چگونه در سازه ها استفاده می شود؟

بتن یک مصالح ساختمانی مهم است که به طور گسترده در ساختمان ها، پل ها، جاده ها و سدها استفاده می شود. کاربردهای آن از کاربردهای سازه ای گرفته تا پاویورها، حاشیه ها، لوله ها و زهکشی ها را شامل می شود. بتن یک ماده مرکب است که عمدتاً از سیمان پرتلند، آب و سنگدانه (شن، ماسه یا سنگ) تشکیل شده است.

کدام سد بیشترین مصرف بتن را داشته است؟

به طور کلی سدها بیشترین مصرف بتن را دارا می باشند که چین حدود ۶۰ درصد سیمان جهان را تولید و مصرف می کند – سد سه دره به تنهایی به ۱۶ میلیون تن از آن نیاز دارد.

چه پروژه ای بیشترین استفاده را از بتن داشته است؟

برج خلیفه با ارتفاع کلی ۸۲۹٫۸ متر، به عنوان سکویی برای رکورد جهانی گینس در بالاترین بیس پرش از این ساختمان استفاده شده است ! سازه اولیه این ساختمان بتن آرمه است و از ۳۳۰۰۰۰ مترمکعب بتن استفاده شده است.

مزایای بتن

  1. مواد تشکیل دهنده بتن در اکثر نقاط به راحتی در دسترس است.
  2. بر خلاف سنگ های طبیعی، بتن عاری از عیب و نقص است.
  3. با صرفه جویی می توان بتن را به مقاومت مورد نظر ساخت.
  4. دوام بتن بسیار بالاست.
  5. می توان آن را به هر شکل دلخواه ریخت.
  6. ریخته گری بتن را می توان در محل کار انجام داد که آن را مقرون به صرفه می کند.
  7. هزینه نگهداری بتن تقریبا ناچیز است.
  8. فرسودگی بتن با افزایش سن قابل ملاحظه نیست.
  9. بتن به دلیل غیر قابل احتراق بودن، ساختمان را در برابر آتش ایمن می کند.
  10. بتن می تواند دمای بالا را تحمل کند.
  11. بتن در برابر باد و آب مقاوم است. بنابراین در پناهگاه های طوفان بسیار مفید است.
  12. به عنوان یک ماده عایق صدا می توان از بتن خاکستر استفاده کرد.

معایب بتن

  1. در مقایسه با سایر مواد اتصال دهنده، مقاومت کششی بتن نسبتاً کم است.
  2. بتن شکل پذیری کمتری دارد.
  3. وزن مقایسه نسبت به استحکام آن زیاد است.
  4. بتن ممکن است حاوی نمک های محلول باشد. نمک های محلول باعث ایجاد شکوفه می شوند.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی نیز دنبال کنید

اینستاگرام

آپارات

مطالب مرتبط :

سازه بتنی | اجرای سازه بتنی در غرب تهران | ستون بتنی

پایان کار | ثبت پایان کار ساختمان | پایان کار ساختمان | از پایان کار تا سند

بیمه ساختمان | بیمه ساختمانی | دلایل بیمه گرفتن

ساخت انیمیشن Lumion | خدمات طراحی ساختمان

ارسال یک نظر