آموت

شرکت فنی مهندسی آموت

حرفه ای ترین شرکت مهندسی در غرب تهران

تماس با ما : ۵۶۶۰ ۷۲ ۴۴ – ۰۲۱

تهران ، شهرک گلستان

شنبه - چهارشنبه 8 صبح - 5 عصر

بالا

پایان کار ساختمانی

پایان کار و مراحل دریافت گواهی پایان کار

در این مطلب می خواهیم درباره پایان کار ساختمان صحبت کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

پایانِ کار ساختمان:

پایانِ کار ساختمانی در تعریف کلی به معنی تایید اتمام کار ساختمان میباشد ، اما چه کاربردی دارد؟ برای آگاهی بیشتر از این موضوع لطفا این مقاله را مطالعه کنید که اطلاعات کلی را مطابق قوانین سال ۹۹ گرد آوری شده است .

پس از اتمام کار ساختمانی به جهت دریافت سند تفکیکی ، ملک مورد نظر باید دارای گواهی پایانِ کار ساختمانی باشد که این گواهی را شهرداری ها و سایر مراجع ذیصلاح صادر و در اختیار مالک قرار خواهند داد تا مالک با مراجعه به ارگان های دولتی مرتبط ، برای تفکیک سندهای خود اقدام و آن را اخذ نماید.

این کار صاحب ملک باید به شهرداری مراجعه کند و درخواست صادرکردن گواهی پایان کار را به شهرداری بدهد ، تا انتقال رسمی سند انجام گیرد . گواهی پایان کار به این معنا است که از جهت قوانین فنی و شهرسازی و از نظر شهرداری و سازمان نظام مهندسی، ساختمان احداث شده مورد تایید هست.

۲-۱) مراحل اخذ پایان کار ساختمانی به شرح زیر میباشد :
۲-۱-۱) تشکیل پرونده در دفاتر خدمات الکترونیک شهر
۲-۱-۲) مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک منطقه مربوطه جهت درخواست بازدید
۲-۱-۳) دریافت نامه و کروکی ملک از کارشناس اداره ثبت اسناد و املاک
۲-۱-۴) مراجعه به سازمان نظام مهندسی جهت درخواست بازدید
۲-۱-۵) دریافت نقشه های طراحی شده توسط کارشناس سازمان نظام مهندسی
۲-۱-۶) مراجعه به شهرداری منطقه مربوطه
۲-۱-۷) تکمیل مدارک
۲-۱-۸) دریافت گواهی پایان کار ساختمانی
۲-۲) زمان حدودی برای اخذ گواهی پایانِ کار ساختمانی ۶۰ روز میباشد.

ما در شرکت آموت در تلاش هستیم تا این مرحله وقت گیر را برای شما عزیزان در کمترین زمان ممکن انجام دهیم .

قبل از آغاز هرگونه ساخت و سازی، باید پروانه ساخت از شهرداری گرفته شود. بعد از تمام شدن عملیات ساخت و ساز، سازنده باید به شهرداری مراجعه کرده و برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان درخواست بدهد. پس از درخواست صدور پایان کار، شهرداری باید مطابقت داشتن ساختمان احداث شده با قوانین و مقررات را بررسی کند. صدور گواهی پایان کار این مفهوم را دارد که که از نظر شهرداری و سازمان نظام مهندسی، با در نظر گرفتن مقررات فنی و شهرسازی، ساختمان احداث شده ایرادی ندارد و مورد تأیید است. در ادامه این مطلب توضیحات تکمیلی درباره پایان کار ساختمان و اقدامات لازم برای اخذ آن را توضیح می‌دهیم.

پایان کار ساختمان چیست؟

گواهی پایان کار ساختمان، سندی است که پس از به اتمام رسیدن عملیات ساخت و ساز، با توجه به شناسنامه فنی ملک، توسط شهرداری صادر می گردد. صدور گواهی پایان کار ساختمان به این مفهوم است که این ملک از نظر شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی و سایر ارگان های مربوط به ساختمان بدون مشکل قانونی بوده و ساخت و ساز آن بر پایه رعایت اصول لازم صورت گرفته است. باید بدانید در صورتی که به هر دلیلی گواهی پایان کار برای ساختمانی صادر نشده باشد، نمی شود هیچ گونه نقل و انتقالی در رابطه با آن ملک را در دفاتر اسناد رسمی انجام داد. به زبان ساده تر برای اخذ سند مالکیت و انتقال دادن آن به غیر، وجود گواهی پایان کار ساختمان لازم و ضروری است.

چرا گرفتن گواهی پایان کار امری ضروری است؟

همان گونه که در مقدمه گفته شد، گواهی پایان کار ساختمان در انتهای عملیات ساخت و ساز صادر می شود. لذا هنگامی که ساختمانی دارای گواهی پایان کار باشد، معنی آن این است که:

  • ساختمان ساخته شده فاقد تخلف ساختمانی بوده و مطابق با معیارهای فنی و مهندسی مورد تأیید شهرداری احداث شده است.
  • می شود برای این ملک صورت مجلس تفکیکی تنظیم کرد. با اخذ گواهی پایان کار ساختمان، امکان تنظیم صورت مجلس تفکیکی از طرف اداره ثبت اسناد و املاک فراهم می شود. بعد از صدور صورت مجلس تفکیکی می توان برای هر یک از واحدهای موجود در ساختمان، سند مالکیت مجزا صادر کرد.
  • امکان صدور سند برای ساختمان فراهم است. در حقیقت موقعی که گواهی پایان کار ساختمان صادر شود، می توانید برای دریافت سند اقدام کنید. باید بدانید تا موقعی که سند را در اختیار نداشته باشید امکان فروش آن ملک برای شما وجود ندارد. لذا تا زمانی که ساختمان فاقد گواهی پایان کار باشد، امکان انتقال رسمی سند از طریق دفترهای اسناد رسمی نمیباشد.

در صورتی که مالک ساختمان قصد پیش فروش کردن برخی از واحد های ساختمان را قبل از گرفتن پایان کار داشته باشد، قرارداد مربوط به این واحدها باید در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده و منعقد شود. در این قرارداد، فروشنده باید متعهد شود که در زمان مقرر گواهی پایان کار را دریافت کند. همچنین در این قرارداد تاریخ دقیق حضور طرفین در دفتر اسناد برای انتقال سند ذکر می گردد، که حتما فروشنده باید در آن تاریخ گواهی پایان کار را همراه داشته باشد، چون که بدون آن امکان انتقال سند وجود ندارد.

در صورتی که ملک دارای ایرادات قانونی باشد، پرونده مربوط به آن به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می شود. در صورتی که در این کمیسیون رأی به پرداخت جریمه نقدی داده شود، مالک موظف است جریمه را پرداخت کند و بعد از انجام این کار، گواهی پایان کار ساختمان صادر می شود.

مدارک لازم برای گرفتن گواهی پایان کار ساختمان

بعد  از اتمام کار ساخت و ساز، مالک باید همراه با مدارک زیر به شهرداری مراجعه کرده و خواستار صدور گواهی پایان کار ساختمان شود. مدارک مورد نیاز برای این موضوع شامل:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • اصل و کپی سند مالکیت
  • در صورتی که مالک اصلی فوت کرده باشد، اصل و کپی انحصار وراثت و کپی شناسنامه ورثه
  • اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه
  • اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن
  • ارائه کارت سازه، کلیه گزارشات مرحله ای و برگه اتمام عملیات ساختمانی؛ همچنین در ساختمان های نوساز، ارائه تأییدیه استاندارد برای آسانسور
  • اصل و کپی پروانه ساختمان
  • نقشه معماری ملک دارایی مهر شهرداری منطقه به همراه CD

مراحل دریافت گواهی پایان کار ساختمان

در این قسمت، مراحلی که باید سپری شوند تا گواهی پایان کار ساختمان صادر شود را اشاره کردیم.

تشکیل پرونده

 مالک باید فرم درخواست پایان کار را تهیه کرده و توسط خودش  و ناظر تکمیل گردد. اگر ساخت و ساز انجام شده نوسازی بوده باشد، باید عوارض نوسازی پرداخت شده و رسید آن ارائه شود. بقیه مدارکی که برای تشکیل پرونده لازم هستند شامل سند مالکیت رسمی، نامه درخواست به شهردار برای اخذ دستور، فرم ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه و همچنین تعیین زمان مقرر برای بازدید کارشناس دفتر فنی. همچنین کارشناسان دفتر فنی و شهرداری باید از ساختمان تکمیل شده بازدید کنند، چون که وجود مدارک بازدید و تأیید نظر آن ها هم ضروری می باشد. بنابراین باید موارد زیر انجام شوند:

  • کارشناس دفتر فنی شهرداری مورد نظر از محل ساختمان بازدید کند.
  • کارشناس شهرداری مربوطه محل را بازدید کرده و گزارش وضع موجود را تنظیم نماید.
  • فرم گزارش روند اجرای عملیات ساختمان توسط ناظر کامل شده و در اختیار مالک قرار گرفته باشد.
  • مالک در هنگام مراجعه مدارک شناسایی را در دست داشته باشد.

 

مراحل-صدور-پایانکار-ساختمان

تعیین تخلف

پس از تحویل مدارک گفته شده توسط مالک، باید منتظر ارائه نظر کارشناس بمانید. اگر ملک فاقد خلافی باشد، ادامه راه خیلی طول نمیکشد. پس از آن، پرونده ملک به قسمت محاسبات می رود. خروجی این قسمت، ارائه برگه رسید عوارض، گزارش ناظر در مرحله اتمام و برگ اتمام بنا می باشد. پیش نویس پایان کار ساختمان و رسید تأیید بازرسی، محتوای برگه اتمام بنا را تشکیل می دهند.

در صورتی که ملک تخلف ساختمانی داشته باشد، پرونده آن به کمیسیون داخلی ارجاع شده و در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی می شود. بعد از آن، از مالک درخواست می شود که ظرف مدت ۱۰ روز توضیحات خود درباره تخلف را ارائه دهد و پس از آن درباره پرونده تصمیم گیری می شود. پس از انجام این مرحله و تصمیم گیری درباره آن، تأییدیه رئیس بازرسی، معاون شهرسازی و شهرداری صادر شده و به دبیرخانه شهرداری منطقه تحویل داده می شود.

در رابطه با پرونده، اگر کمیسیون ماده ۱۰۰ رأی به جریمه دهد، مالک موظف است جریمه را پرداخت کند. در صورت پرداخت جریمه توسط مالک، پرونده او در مسیر تمدید پروانه ساختمان یا گرفتن گواهی پایان کار ساختمان قرار می گیرد. در صورتی که جریمه پرداخت نشود، پرونده او به کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ ارجاع داده می شود و این کمیسیون اغلب رأی به تخریب بنا خواهد داد. پس از آن حکم تخریب از طرف شهرداری به مالک ابلاغ می شود. در صورتی که ظرف ۲ ماه از صدور حکم، تخریب بنا انجام نشود، شهرداری راساً اقدام به انجام این کار خواهد کرد و هزینه های آن را از مالک میگیرد.

باید به این نکته اشاره شود که در صورتی که ساختمان اضافه ارتفاع و اضافه قد پای طرفین داشته باشد، باید مالک از همسایگان ساختمان کسب رضایت کند. همچنین اضافه بنا مشمول جریمه می شود که کمیسیون ماده ۱۰۰ درباره آن تصمیم گیری می کند.

پایان کار ساختمان

در این قسمت ابتدا مالک باید با در دست داشتن اصل و کپی سند، اصل و کپی شناسنامه، رسید پرداخت عوارض نوسازی و کپی پایان کار ملک، دوباره مراحل تشکیل پرونده را سپری کند. پس از سپری کردن این مراحل، واحد تشکیل پرونده شهرداری، پیش نویس پایان کار را آماده می کند. بعد از آن برگ گواهی پایان کار در بخش پروانه ساختمان شهرداری تکمیل می شود. برای تکمیل، این برگ باید به امضای نهایی معاون شهرسازی، شهردار (معاول مالی اداری)، محاسب و پیش نویس گیرنده برسد. پس از اتمام این فرایند، پرونده به دبیرخانه شهرداری رفته و گواهی ممهور به مهر، شماره و تاریخ شهرداری می شود.

با پشت سر گذاشتن این مراحل می توان گفت که کار صدور مجوز به پایانش رسیده است و پس از مدتی گواهی پایان کار ساختمان صادر می شود.

مراحل دریافت گواهی پایان کار ساختمان های قدیمی

اگر در نظر داشته باشید سند یک ساختمان یا ملک قدیمی و کلنگی را انتقال دهید، نیاز به اخذ پایان کار جدید دارید. در اختیار داشتن پایان کار جدید برای ساختمان های کلنگی با عمر ۲۹ سال یا بیشتر ضروری است. برای اخذ پایان کار ساختمان قدیمی، با توجه به ساختمان مورد نظر، سه حالت پیش می آید:

  • اکثر ساختمان ها یا املاک کلنگی دارای پایان کار قدیمی هستند. در صورتی که ملک شما در این دسته جای گیرد، به سادگی و با تحویل مدارک قدیمی درخواست می دهید گواهی پایان کار جدید برای شما صادر شود. نیازی به وجود برگه اتمام عملیات ساختمانی در بین مدارک تحویلی شما برای دریافت گواهی پایان کار وجود ندارد.
  • بعضی از ساختمان های قدیمی دارای سند و پایان کار قدیمی هستند، اما مالک در آن ها تغییراتی ایجاد کرده است؛ برای مثال یک طبقه به ساختمان ویلایی اضافه کرده است. برای انجام این کار به مجوز شهرداری نیاز است. در صورتی که مالک مجوز این کار را در اختیار نداشته باشد، باید با در داشتن تمامی مدارک گفته شده برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان، به شهرداری مراجعه کند. پس از آن پرونده ساختمان به کمیسیون ماده ۱۰۰ یا کمیسیون داخلی شهرداری ارجاع داده می شود و جریمه ای برای آن تعیین می شود. بعد از پرداخت جریمه، پایان کار جدید صادر می شود.
  • حالت سوم در رابطه با ساختمان های قدیمی ای است که بدون هیچ گونه مجوز و پایان کار و یا حتی سند ساخته شده اند. اخذ پایان کار جدید برای ساختمان های کلنگی این چنینی بسیار سخت است و فرایند قانونی پیچیده و دشواری را پیش روی مالک قرار می دهد.

سخن پایانی

همان گونه که گفته شد، برای هرگونه انتقال سند و یا دریافت صورت مجلس تفکیکی، نیاز به گواهی پایان کار دارید. با توجه به ضرورت در اختیار داشتن گواهی پایان کار، چه برای ساختمان های نوساز و چه برای ساختمان های کلنگی، آگاهی از شرایط و نحوه اخذ آن می تواند مانع از سر درگمی مالک شود و کارهای او را زودتر پیش ببرد. در این متن بعد از تعریف گواهی پایان کار ساختمان، مدارک لازم برای دریافت و همچنین مراحل اخذ آن شرح داده شد.

مراحل-گرفتن-پایان-ئکار-ساختمان-1-1280x720