آموت

شرکت فنی مهندسی آموت

حرفه ای ترین شرکت مهندسی در غرب تهران

تماس با ما : ۵۶۶۰ ۷۲ ۴۴ – ۰۲۱

تهران ، شهرک گلستان

شنبه - چهارشنبه 8 صبح - 5 عصر

بالا

برگِ مجری ذیصلاح

برگِ مجری ذیصلاح

مجری (مجری ذیصلاح) به شخصی گفته میشود که دارای پروانه اشتغال معتبر با صلاحیت اجرا از سازمان نظام مهندسی کشور باشد و وظیفه ی اجرای اصولی سازه را بر عهده دارد و یا مجری دارای صلاحیت یا همان مجری ذیصلاح به کسی گفته می شود که دارای پروانه اشتغال معتبر از سازمان نظام مهندسی با صلاحیت اجرا باشد و در سندی (اعم از قرارداد و یا برگ تعهد) اجرای ساختمانی را بر عهده گیرد. برای راحتی در انجام امور اداری معمولاً شهرداری ها برگه هایی به شکل فرم منتشر می کنند و از مالکان می خواهند جهت صدور پروانه ساخت آن برگه ها را به مهر و امضای مهندسان مربوطه برسانند.
برگ مجری ذیصلاح، تعهد وجود یک مجری کار بلد و کارآمد در سازه را تایید میکند.

اجرای ساختمان ها فقط باید توسط افراد دارای صلاحیت و با شرایطی که قوانین و مقررات تعیین شده است، انجام گردد. با درنظر گرفتن به این موضوع پیگیری های مهندسان عضو سازمان های نظام مهندسی و نامه های صادر شده از جهت این سازمان ها و همچنین مقرراتی که سوی مهندسان ناظر برای بکارگیری مجری به مالکان و سرمایه گذاران تکلیف می گردد دلیل شده است تا درزمان ماههای اخیر تقاضاهای زیادی برای برگ تعهد مجری در بازار ساخت و ساز بوجود بیاید . ولی مهندسان مجری محترم قبل از صدور برگ تعهد اجرا باید مطالعات ویژه ای در حوزۀ مسئولیت ها و اختیارات خود داشته باشند تا فعالیت حرفه ای در این زمینه برای ایشان ایجاد آسیب و خسارت ننماید . به دلیل آنکه مهندسان مجری متعددی با ورود بی مطالعه در این زمینه متحمل خسارات سنگین ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان شده اند.

برگ مجری چیست

برای انجام هر کاری لازم است یک مجری وجود داشته باشد. برای انجام عملیات‌های ساختمانی نیز همچون دیگر کارها به یک مجری نیاز است. اینجاست که مفهوم برگه مجری را درک میکنیم.

در حقیقت برای آغاز یک عملیات ساختمانی کارفرما باید فردی را به عنوان مجری پروژه معرفی کند. مجری پروژه نیز باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد.

اولین کاری که مجری انجام میدهد تهیه برگه مجری است. ولی این برگه نیز دارای ویژگی‌های خاصی است. آن هم به این علت که هر سند ساختمانی باید ویژگی‌های خاص خود را دارا باشد!

در حقیقت اگر شما یک مجری برای آغاز عملیات ساختمانی نداشته باشید؛ کار شما از نظر قانونی صحیح نمیباشد. لذا امکان دریافت سندهای قانونی مثل پایان کار و یا سند ملک را نخواهید داشت. چنانچه شما برای پروژه خود نیاز به مجری دارید می توانید به آگهی های شرکت های مجری در وب سایت خدمات مهندسی نگاهی بیندازید.

مجری کیست؟

در یک تعریف عامیانه می‌توان گفت مجری فرد حقیقی یا حقوقی است که مسئولیت اجرای پروژه را در اختیار دارد. البته این یک تعریف خام است. در ادامه مطلب بیشتر به آن میپردازیم.

مجری یکی از نمایندگانی است که کارفرما در محل پروژه دارد. او به همه نکاتی که مربوط به بخش‌های فنی ساختمان است نظارت می‌کند. به همین علت اختیارات و مسئولیت‌های بسیاری را برای او به ارمغان می‌آورد.

برای نمونه مجری پروژه باید تمام مسئولیت خطرات ناشی از اشتباهات فنی را قبول کند. همچنین در صورتی که مشکلی از نظر قانونی پیش بیاید؛ مجری پروژه باید به استناد برگه مجری به مراجع ذی ربط جوابگو باشد.

مجری پروژه مسئولیت‌های گوناگونی دارد. مسئولیت‌هایی که به قبل، حین و پس از اجرای پروژه تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه مطلب به اقداماتی که مجری باید در آغاز عملیات ساختمانی انجام دهد اشلره خواهیم کرد.

اقدامات مهندس مجری در زمان شروع پروژه:

 اولین کاری که مهندس مجری باید انجام دهد نصب یک تابلو است. در این تابلو باید همه مشخصات اصلی پروژه درج شده باشد. از جمله مشخصات اصلی می‌توان به متراژ کار، تعداد طبقات و… است.

این تابلو باید در اندازه‌های مشخصی باشد. این اندازه‌ها توسط سازمان نظام مهندسی اعلام شده است. از طرفی دیگر این تابلو باید طوری قرار گیرد که به سادگی دیده شود. به همین علت تابلو را با فاصله مناسب در معابر عمومی نصب می‌کنند.

مرحله بعدی که هر مجری عملیات باید انجام دهد بیمه کردن ساختمان است. بیمه کیفیت اجرای ساختمان بیمه‌‌ای است که برای این منظور در نظر گرفته شده است. هزینه این بیمه هر سال اعلام می‌شود.

کسی که مسئولیت مهندسی مجری ساختمان را بر عهده دارد باید در یک مکان مشخص باشد. همچنین در اگر مکان دفتر تغییر کرد؛ باید در سریع‌ترین زمان ممکن مراتب اطلاع داده شود.

اصلی ترین کاری که یک مهندس مجری ساختمان باید در زمان شروع پروژه انجام دهد؛ تهیه برگه مجری است. این برگه نشان دهنده همه مسئولیت‌های مهندس مجری می‌باشد.

تعهد-مجری-ذیصلاح-حقیقی
تعهد-مجری-ذیصلاح-حقیقی

 برگه مجری چیست؟

در حقیقت برگه مجری به معنی قراردادی است که میان کارفرما و مجری ساختمان بسته می‌شود. بر طبق این قرارداد همه وظایف مربوط به مهندسی مجری به فرد حقیقی یا حقوقی موردنظر واگذار می‌شود.

این برگه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پون که طی آن مسئولیت و اختیارات بالایی به مهندس مجری داده می‌شود. از طرفی دیگر در صورتی که این برگه وجود نداشته باشد؛ ساختمان توان دریافت پایان کار را نخواهد داشت.

برای اینکه کار تهیه این برگه ساده‌تر باشد و همچنین اطلاعات آن از همخوانی برخوردار باشند؛ شهرداری هر ساله این برگه‌ها را انتشار میدهد. شما می‌توانید به سادگی یکی از این برگه‌ها را تهیه و آن را به امضای طرفین برسانید.

نکته مهم این است که بخش‌های مهم این سند باید حتماً پر شوند. از جمله بخش‌های مهم آن می‌توان به امضای طرفین و اطلاعات شناسنامه‌‌ای آن‌ها اشاره کرد.

آیا برگه مجری پایه قانونی دارد؟

قانون برگه مجری در سال ۱۳۷۴ تصویب شد. این دقیقاً همان موقعی بود که قانون نظام مهندسی به نوعی به تکامل رسید و تصویب گردید. یکی از اساسی‌ترین مصوبه‌های این قانون داشتن برگه سبزها بود.

یکی از این برگه سبز‌ها برگه مجری می‌باشد. البته لازم است بدانید برگه سبز‌ها اسنادی هستند که باید در هر ساختمان صرف نظر از کاربری ساختمان وجود داشته باشند.

برگه سبز‌ها به برگه‌هایی گفته میشود که سند‌های اصلی ساختمان هستند. این برگه‌ها اگر در ساختمان وجود نداشته باشند ساختمان به طور غیرقانونی رشد کرده است. بعضی از آن‌ها عبارتند از:

  • برگه تعهد برق و الکترونیک
  • برگه تعهد معماری
  • برگه تعهد طراحی ساختمان
  • برگه مجری یا همان برگه تعهد مجری

این برگه‌ها به نوعی مشخص کننده مسئولیت‌های مهندسان ساختمان می‌باشند. لذا لزوم داشتن آن‌ها در کل ساختمان‌ها اعم از تجاری و غیر تجاری احساس می‌شود.

از سوی دیگر این قانون شامل اصول دیگری نیز می‌شود. طی این قانون به افرادی که آن را اجرا می‌کنند نیز به طور مفصل اشاره شده است. به طوری که در آن می‌بینیم:

از تاریخی که وزارت مسکن و شهرسازی با کسب نظر از وزارت کشور در هر محل حسب مورد اعلام نماید، اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی به آن دسته از امور فنی در بخش‌های ساختمان و شهرسازی که توسط وزارت یاد شده تعیین می‌شود مستلزم داشتن صلاحیت حرفه‌ای است. . .

بند بالایی شامل بند چهارم این قانون می‌باشد. اما در ادامه این قانون به تفضیل درباره برگه مجری و فردی که این کار را برعهده می‌گیرد توضیح داده شده است. بند بعدی شامل بند ۳۳ این قانون است:

اصول و قواعد فنی که رعایت آن‌ها در طراحی، محاسبه، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری ساختمان‌ها به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره‌دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی ضروری است، به وسیله وزارت مسکن و شهرسازی تدوین خواهد شد. حوزه شمول این اصول و قواعد و ترتیب کنترل اجرای آنها و حدود کنترل اختیارات و وظایف سازمانها ترویج این اصول و قواعد در هر مبحث به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به وسیله وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. مجموع اصول و قواعد فنی و آیین‌نامه کنترل و اجرای آن‌ها مقررات ملی ساختمان را تشکیل می‌دهند. . .

با این توضیحات می‌توان گفت وظایف فردی که برای برگه مجری در نظر گرفته می‌شود به طور کامل در قانون آمده است. قانونی که برای عموم مردم و مسئولیت لازم الاجرام می‌باشد.

برگه مجری از کجا تهیه کنیم؟

 همانطور که اشاره شد این برگه باید توسط یک مهندس امضا شود. اما فرم‌های آماده‌‌ای هم هستند که شهرداری آن‌ها را منتشر می‌کند. شما باید طبق همین فرم‌ها اطلاعات را آماده کرده و به مراجع مربوطه اطلاع دهید.

این فرم‌ها را می‌توانید به راحتی تهیه کنید. ولی آنچه تا به اینجا از اهمیت آن با خبر شده‌‌اید فردی است که برای این کار انتخاب می‌کنید. او باید یک مهندس با کفایت باشد.

به این معنی که پروانه نظام مهندسی او باید در دسترس باشد. حتی در برخی برگه سبز‌ها لازم است شماره پروانه نظام مهندسی او در برگه مجری درج شود.

به این نکته توجه داشته باشید که می‌توانید به صورت شخصی یک مهندس مجری پیدا کنید. اما این کار علاوه بر هزینه‌های زائدی که برایتان به همراه دارد؛ امنیت کار را پایین میاورد.

به همین دلیل توصیه می‌شود از شرکت‌هایی استفاده کنید که مهندسان در کنار هم کار می‌کنند. این شرکت‌ها به معرفی مهندس به شما می‌پردازند.

مورد مثبت دیگری که می‌توان برای استفاده از اشخاص حقیقی برای این کار در نظر گرفت؛ این است که می‌توان چندین پروژه را به طور همزمان مدیریت کرد. کافی است تمام پروژه‌ها را به یک شرکت بسپارید.

از طرفی دیگر شرکت مسئول معرفی شخصی است که به ساختمان شما مراجعه می‌کند. لذا می‌توان از هر گونه اشتباهات فردی و یا مشکلات اخلاقی که افراد می‌توانند برای پروژه ایجاد کنند جلوگیری کرد.

هزینه برگه مجری چقدر است؟

 این برگه نیز مانند دیگر اسناد دولتی نیاز به خریدن دارد. به این مفهوم که موقعی که شما به شرکت برای انتخاب مهندس مراجعه می‌کنید؛ باید هزینه‌‌ای پرداخت کنید.

این هزینه هر ساله توسط سازمان نظام مهندسی تعیین و ابلاغ می‌شود. از طرفی دیگر حقوق مهندسی که برای نظارت به ساختمان شما مراجعه می‌کند را نیز باید پرداخت کنید.

بنابراین میشود گفت هزینه برگه مجری شامل هزینه دستمزد مهندس و هزینه خرید برگه می‌شود. در صورتی که احتیاج به خرید این برگه داشتید می‌توانید به سایت خدمات مهندسی مراجعه کنید.

برگه مجری یکی از ضروری‌ترین موارد هر پروژه است. نیازی که با استفاده از شرکت‌های مهندسی می‌توان آن را بر طرف کرد. در این مطلب سعی کردیم به اطلاعاتی کلی درباره این برگه بپردازیم.