نماد سایت شرکت آموت

گرفتن جواز ساخت | مشاوره گرفتن جواز ساخت | مشاوره رایگان جواز ساخت

گرفتن جواز ساخت

اخذ جواز ساخت
٭٭ توجه ٭٭ لازم به تذکر است که گام های مطلب امکان دارد بنا به شهر و زمان متفاوت باشد.

برای دریافت جواز ساخت در زمان کمتر چه عواملی را رعایت کنیم؟

٭ مالک : هرقدر که مالک، خود می تواند گام های اخذ جواز ساختمانی را طی نماید، اکثر به خاطر نبود تجربه و کمبود اطلاعات لازم پروسه به نتیجه نمی رسد و یا در مدت خیلی طولانی می تواند موفق به دریافت جواز ساختمانی شود.

٭ پیگیری به زمان و خستگی ناپذیر بودن : چنانچه خود و یا وکیل شما برای دریافت گرفتن ساختمانی اقدام کرده اید باید این نکته را بدانید که پیگیری در سریع ترین وقت، برطرف کردن نواقصی که شهرداری به ملک شما وارد کرده است و اصلاح مدارک پروانه ساختمانی در مدت درست به سرعت به نتیجه رسیدن کار را بالا می برد.

٭ رفع خلافی ملک: اگر ملکی که برای گرفتن جواز آن اقدام نموده اید ملک کلنگی می باشد، نسبت به رفع خلافی آن (درصورت وجود) اقدام کنید.
ملک کلنگی باید مطابق سند و گواهی پایان کار قبلی ساختمان بدون نقص و اضافه ساخت باشد.
اگر به هر علتی ملک کلنگی دارای اضافه ساخت می باشد و یا قسمت اضافه بر متراژ ملک بازسازی شده است، باید رفع خلافی کنید.
برای رفع خلافی دو راه در روبرو دارید، تخریب و یا پرداخت جریمه. برای سرعت بخشیدن به گام‌های اخذ مجوز ساختمانی توصیه می شود پرداخت جریمه را انتخاب نمایید.

گرفتن جواز ساخت

گرفتن جواز ساخت | مشاوره گرفتن جواز ساخت | مشاوره رایگان جواز ساخت

گرفتن جواز ساخت | مشاوره گرفتن جواز ساخت | مشاوره رایگان جواز ساخت

٭ طراحی نقشه مطابق ضابطه : پس از اینکه از ملک شما بازدید به عمل آمد و طبق گزارش واحد بر و کف و طرح تفصیلی، دستور نقشه صادر شود، در گام بعد شما به عنوان مالک می بایست نقشه معماری را به شهرداری ارائه دهید.
این نقشه باید مطابق قوانین شهرداری تدوین شده باشد و مهندس طراح آن شخصی حقیقی و حقوقی باشد.
در عدم رعایت این موارد فرایند دریافت اخذ جواز شما به مشکل بر می خورد و نقشه از طرف شهرداری بازگشت داده می شود؛ که دریافت جواز ساخت سه روز به تعویق می افتد.
برای مواجه نشدن با چنین مشکلی به دفترهای مهندسی حرفه ای که تجربه ی کافی در این کار را دارند مراجعه نمایید.

رسیدگی به تخلف ها و اخذ پروانه ساختمانی : خیلی از مداجع ها به شهرداری‌ها افرادی می باشند که سروکار آنان با کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری است.
بخشی از اشخاص که پرونده آنها در این کمیسیون‌ها رسیدگی می‌شود کسانی هستند که بدون داشتن گرفتن پروانه ساختمانی، مبادرت به ساخت بنا کرده‌اند.
در این زمینه ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها مقرر شده است. یکی از نواقص اساسی مربوط به ساخت و ساز که مدیریت شهری را درگیر کرده، بخش تخلف های ساختمانی می باشد.
البته علاوه بر شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشاورزی، دادگستری، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، سازمان حفاظت میراث فرهنگی و وزارت نیرو شامل نهادهای دولتی و عمومی هستند که هر کدام، بر مطابق تکلیف های قانونی خود، با این موضوع مواجه‌اند، با نوع های تخلف‌های ساختمانی آشنا شوید.

مشاوره گرفتن پروانه ساخت ساختمان

شناسنامه فنی ساختمان: پیش از توضیح گام های گرفتن مجوز برای ساختمان، لازم است بدانید شناسنامه ساختمان چیست و چگونه سندی است.
هر ساختمانی که ساخته می‌شود، بایستی از گام های قانونی زیادی عبور کرده و مجوزهای متعددی را دریافت کند تا بتواند مورد استفاده قرار گیرد.
این مجوزها از گام های ابتدایی و کسب مجوزهای اولیه‌ی ساخت و ساز گرفته تا صدور پروانه ساختمان را شامل می‌شود.
یکی از سندهای که هر ساختمان در فرآیند قانونی خود دریافت می‌کند، شناسنامه فنی ساختمان است.
از راه آن می‌توان به خیلی از خاصیت های عمومی یک ساختمان پی برد.

گرفتن جواز ساخت | مشاوره گرفتن جواز ساخت | مشاوره رایگان جواز ساخت

شناسنامه فنی ساختمان چیست؟

این سند برگه ‌ای می باشد که مشخصه های کلی یک بنا در آن ذکر شده است. در این برگه مواردی مانند مشخصه های مهندسین طراح، ناظر و مجری، مشخصه های سازه‌ای، اطلاعات معماری، مشخصه های دیوارها و نماها، مشخصه های تجهیزات و تاسیسات نصب شده در ساختمان، اطلاعات فنی تجهیزات و تاسیسات مکانیکی، اطلاعات فنی تجهیزات برق و مشخصه های آسانسور در قالب جدول‌هایی آورده شده که هرکدام از این موارد خود به موارد جزئی‌تر تقسیم می‌شوند؛ به شکلی که می‌توان از روی این شناسنامه درباره‌ی خاصیت‌های عمومی ساختمان اطلاعات قابل توجهی را کسب کرد. مقصود از صدور این سند ارتقای سطح عملیات ساخت و ساز و تضمین حقوق و برآورده شدن انتظارات مشتریان در بازار مسکن عنوان شده است.
اگر چه کار صدور آن از دی ماه سال ۹۵ آغاز شده است، اما به خاطر شباهت اسمی با «شناسنامه فنی و ملکی ساختمان» موجب بوجود آمدن سوءتفاهم‌هایی شده است؛ به نوعی که بعضی از مجریان پروژه‌های ساخت و ساز و یا مالکان این دو را با هم اشتباه می‌گیرند.
در ادامه به تفاوت‌های این دو شناسنامه اشاره خواهیم کرد.

مشاوره گرفتن جواز ساخت ساختمان

شناسنامه فنی با شناسنامه فنی و ملکی چه تفاوتی دارد؟

اگرچه این دو شناسنامه دارای تشابه اسمی هستند، ولی باید گفت که تفاوت‌های اساسی دارند.
یکی از با اهمیت ترین تفاوت‌های شناسنامه فنی ساختمان با شناسنامه فنی و ملکی در زمان صدور آن‌هاست!
شناسنامه فنی در زمان صدور پروانه ساختمان صادر می‌شود ولی صدور شناسنامه فنی و ملکی در زمان دریافت گواهی پایان کار صورت می‌گیرد.
در اصل شناسنامه فنی ساختمان زمانی صادر می‌شود که هنوز ساخت یک پروژه ساختمانی صورت نگرفته است، اما شناسنامه فنی و ملکی بعد از همه زمان ساخت و ساز صادر می‌شود.
این مسئله برای آن دسته از پروژه‌های ساختمانی که قرار است به شکل قبل فروش به مشتری واگذار شوند، مهم می شود.
در این شکل، مشتریانی که تصمیم پیش‌ خرید دارند، از همه جزهای ساختمانی که وجه آن را در ابتدای کار می‌پردازند، آگاه خواهند شد؛ پس می شود گفت که شناسنامه فنی در حالت قبل از خرید موضوعیت دارد.
قانون صدور شناسنامه فنی بر طبق قانون پیش فروش ساختمان بوده که در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسیده است؛ ولی صدور شناسنامه فنی و ملکی بر مبنای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان انجام می‌گیرد که این قانون در سال ۱۳۷۴ به تصویب رسیده است.
یکی دیگر از تفاوت‌های شناسنامه فنی ساختمان با شناسنامه فنی و ملکی در محتوای ـن می باشد.
همان طور که در بالا نیز ذکر شد، در شناسنامه فنی اطلاعات کلی ساختمان شامل از اطلاعات مربوط به معماری، سازه‌ها و تأسیسات ذکر می گردد؛ در حالی که در شناسنامه فنی و ملکی مواردی مثل رعایت قوانین ملی مرتبط با ساخت و ساز و ضوابط مربوط به شهرسازی نیز آورده می‌شود.
گفتنی است بر طبق قانون صدور شناسنامه فنی ساختمان توسط شهرداری و صدور شناسنامه فنی و ملکی، به وسیله سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام می شود.
در زیر نمونه‌ ای از شناسنامه فنی نشان داده شده می باشد.

صدور جواز ساخت ساختمان

گرفتن جواز ساخت | مشاوره گرفتن جواز ساخت | مشاوره رایگان جواز ساخت

جواز ساختمانی شامل چه اطلاعاتی می باشد؟

۱- مساحت زیر بنا
۲- تعداد طبقه ها
۳- نوع اسکلت ساختمان
۴- مشخصات متقاضی صدور پروانه
۵- شماره پلاک ثبتی ملک
۶- نام مهندسین ناظر
۷- تاریخ صدور پروانه
۸- کروکی زمین می‌باشد

مطالب مرتبط :

سازه بتنی | اجرای سازه بتنی در غرب تهران | ستون بتنی

ساخت انیمیشن Lumion | خدمات طراحی ساختمان

پایان کار | ثبت پایان کار ساختمان | پایان کار ساختمان | از پایان کار تا سند

بیمه ساختمان | بیمه ساختمانی | دلایل بیمه گرفتن

ما را در شبکه‌های اجتماعی نیز دنبال کنید

اینستاگرام

آپارات

خروج از نسخه موبایل