آموت

شرکت فنی مهندسی آموت

حرفه ای ترین شرکت مهندسی در غرب تهران

تماس با ما : ۵۶۶۰ ۷۲ ۴۴ – ۰۲۱

تهران ، شهرک گلستان

شنبه - چهارشنبه 8 صبح - 5 عصر

بالا
m

شرکت آموت

در این مطلب می خواهیم دربارهنمای کلاسیک با یکدیگر صحبت کنیم.

نمای کلاسیک

طرفدار ترین سبک که علاوه بر زیباسازی نمای ساختمان شما، شکوه و وقار خاصی را به نمای ساختمان شما میدهد و ارزش مالی ساختمان را افزایش میدهد، نمای کلاسیک است.

طراحی نمای کلاسیک از معماری یونان و رم باستان پیروی میکند، با این حال بعد از قرن ۱۹ میلادی این سبک از طراحی نما بسیار مورد توجه جهان و ایران قرار گرفت.

در طی این ده سال فعالیت در حیطه طراحی نمای ساختمان، ذهن بسیاری از کارفرمایان در حوزه طراحی نمای کلاسیک ساختمان به سوالاتی همچون سوالات زیر مشغول شده بود، که در ادامه مطلب پاسخ کلیه سوالات را برای شما به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

  • نمای کلاسیک چیست؟
  • چجوری با استفاده از طراحی نمای کلاسیک هزینه اجرا را پایین بیاریم؟
  • انواع نمای کلاسیک ساختمان شامل چه نکاتی می‌شود؟

از این سبک طراحی نما میشود در انواع کاربری‌های ساختمان مثل مسکونی، تجاری، اداری، ویلایی و … استفاده کرد، نکته بسیار مهم در این است که طراحی هر یک از کاربری‌های گفته شده در سبک کلاسیک متفاوت است، برای نمونه  در نمای کلاسیک تجاری و اداری اکثرا از بازشوهای بزرگ و المان‌های بیشتری نسبت به طراحی نمای کلاسیک مسکونی استفاده می‌شود؛ در ادامه مطلب درباره‌ی هر یک از انواع نمای کلاسیک بیشتر توضیح خواهیم داد.

بخش عمده متریال استفاده شده در طراحی نمای کلاسیک را، به مصالح سنگی اختصاص دارد، به همین دلیل اجرای این سبک از نما از هزینه بالایی برخوردار میباشد، حال در صورتی که پروژه طراحی نمای کلاسیک خود را به طراحان حرفه ای و آشنا با متریال‌ها بسپارید، ان ها می‌توانند طراحی نمای کلاسیک شما را با استفاده از مصالح جایگزین و ارزان تر به شما ارائه دهند، اینطوری هزینه اجرای نمای کلاسیک نیز تا ۴۵ درصد کم میشود.

 

 

 

نمونه طراحی داخلی | آرتان

طراحی نمای کلاسیک چیست؟

طبق آنچه که از تاریخچه طراحی کلاسیک دانستیم، به نمایی کلاسیک میگویند که المان های قدیمی مثل زمان هخامنشی یا رومی را داشته باشد. یکی از پر کاربرد ترین مدل های طراحی نمای بیرونی ساختمان، مدل کلاسیک است. نمای کلاسیک در کشور ما به دلیل درست شناخته نشدن، وضعیت و جایگاه مناسبی پیدا نکرده است، اصطلاحاتی همچون طراحی نمای کلاسیک ساختمان در میان مردم بیشتر به معنای طراحی نمای رومی است و باعث میشود ذهن افراد با سوالاتی درگیر شود مثل:

  •  مفهوم نمای رومی چیست؟
  • آیا نمای رومی فقط یک نمای وارداتی در معماری ایران می باشد؟
  • طراحی نمای رومی کلاسیک از چه زمانی در ایران رایج شد؟
  • آیا طراحی نمای کلاسیک ساختمان با طراحی نمای کلاسیک رومی مشابه هستند؟
حتما دیگر مطالب ما را هم بخوانید!  بیمه ساختمان | بیمه ساختمانی | دلایل بیمه گرفتن

 

اصول طراحی نمای کلاسیک

نمای کلاسیک که اغلب با عنوان نمای رومی شهرت دارد یکی از سبک های طراحی نما است. در ایران از طراحی نمای کلاسیک رومی گرفته تا طراحی نمای مدرن، همگی در ساخت و سازهای معماری به ندرت مورد توجه قرار میگیرند.

ساختمان هایی که از طراحی نمای کلاسیک ساختمان برای دید بیرونی سازه استفاده می کنند به دلیل استفاده از مصالح زیبا و نحوه پیاده سازی آن ها بسیار زیبا و خاص هستند. بخش عمده طرفداران این سبک از طراحی بین سازندگان و خریداران ساختمان است و کاربرد اصلی طراحی کلاسیک نیز در ساختمان های مسکونی میباشد.

چجوری با استفاده از طراحی نمای کلاسیک هزینه اجرا را کمتر کنیم؟

به دلیل بالا بودن هزینه های اجرای این نوع از نمای ساختمانی ، طراحی نمای ساختمان را هم تراز  با ابعاد اصلی متریال‌ها انجام می‌دهند و به صورت نقشه‌های شاپ به شما ارائه می‌دهند، به همین دلیل هزینه اجرای نمای ساختمان نیز تا ۳۰ درصد کمتر میشود.

طراحی نما کلاسیک شاخص، تا چند درصد بر ارزش مالی ساختمان می‌افزاید؟

نمای کلاسیک ساختمان در واقع وظیفه رساندن حس شکوه و عظمت در ساختمان را بر عهده دارد، به همین دلیل این سبک از طراحی نما از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است، حال در صورتی که طراح بتواند طراحی نمای کلاسیک را به صورت شاخص یا نمونه و تک طراحی کند، به طوری که ساختمان شما در کل منطقه و محله چشمگیر و شاخص به نظر برسد، ارزش مالی ساختمان شما تا ۵۰ درصد ارزش میابد.

انواع طراحی نمای کلاسیک شامل چه نکاتی می‌شود؟

انواع طراحی نمای کلاسیک را می‌توان به چند مورد تقسیم بندی کرد.

  • طراحی نمای کلاسیک مسکونی
  • طراحی نمای کلاسیک ویلایی
  • طراحی نمای کلاسیک اداری – تجاری
  • طراحی نمای کلاسیک ساده

 

 

نمونه طراحی داخلی | آرتان

نمای کلاسیک فقط با متریال سنگی طراحی و اجرا می‌شود؟

این یک فرضیه کاملا اشتباه است، چرا که نوع مصالح در طراحی نمای کلاسیک می‌تواند بسته به خواسته کارفرما و فرم نمای ساختمان، تغییر کند.

حتما دیگر مطالب ما را هم بخوانید!  نحوه گرفتن پروانه نظارت ( نکات ویژه + توضیحات + راه حل )

نمای کلاسیک ساختمان چیست؟

همانطور که قبلا گفته شد، نمای کلاسیک از معماری رم و یونان باستان پیروی میکند، به همین دلیل استفاده از طرح های یونان باستان همچون ستون‌های بزرگ، گچ کاری‌های باشکوه و مجسمه در آن از رواج زیادی برخوردار است.

برای طراحی نمای کلاسیک باید به برخی نکات توجه کرد، برای نمونه در طراحی نمای ویلا کلاسیک ساختمان تقارن به عنوان یک از اصول اصلی به حساب می‌آید، همچنین فرم اصلی نمای کلاسیک متشکل از خطوط خمیده است.

انواع طراحی نمای کلاسیک

همانطور که قبلا نیز ذکر شد، طراحی نمای کلاسیک ساختمان را می‌توان به ۴ شیوه انجام داد.

آشنایی با انواع نمای کلاسیک می‌تواند در انتخاب مناسب سبک طراحی به شما تا حد زیادی کمک کند، در این متن به انواع طراحی نمای کلاسیک می‌پردازیم.

  • طراحی نمای کلاسیک مسکونی
  • طراحی نمای کلاسیک ویلایی
  • طراحی نمای کلاسیک اداری – تجاری
  • طراحی نمای کلاسیک ساده

هر یک از نکات ذکر شده، از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند، که در ادامه مطلب درباره‌ی هر یک از موارد به اختصار توضیح میدهیم.

 

 

نمونه طراحی داخلی | آرتان

نمای کلاسیک ویلایی

استفاده از سبک کلاسیک در طراحی نمای ویلایی بسیار مرسوم است، با این حال این رواج سبب سخت‌تر شدن کار بسیاری از طراحان شده، چرا که طراحان باید از روش‌های جدید در طراحی نمای کلاسیک ویلایی مطلع باشند تا علاوه طراحی نمای کلاسیک ویلایی زیبا، ساختمانی شاخص را به بهره‌وری برسانند.

در طراحی نمای کلاسیک ویلایی استفاده از پنجره‌های عریض می‌تواند به نمای ویلا شما زیبایی خاصی را ببخشد، چون که یکی از مشخصه‌های ویلا، ارتباط با فضاهای اطراف و فضای بیرون ویلا است.

در طراحی و اجرای نمای کلاسیک ویلایی، میشود از متریال‌های همچون سنگ، سیمان یا مصالح پیش ساخته استفاده کرد، برای مثال در صورتی که طرح از پیچیدگی بالایی برخودار باشد، بهتر است از متریال‌های پیش ساخته و یا سیمانی استفاده کرد، چون که این نوع مصالح انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سنگ دارد.

نمای کلاسیک ساده

در این سبک از طراحی نمای کلاسیک، از فرم‌ها و مولفه ها با پیچیدگی کمتری نسبت به نمای کلاسیک یا طراحی نمای رومی استفاده می‌شود.

در طراحی نمای کلاسیک ساده، اکثرا از سبک مدرن استفاده شده از این رو این سبک از طراحی بی‌شباهت با طراحی نمای نئوکلاسیک نیست، سبک نئوکلاسیک به ترکیب دو سبک از طراحی نمای کلاسیک و مدرن می‌گویند.

در نمای کلاسیک ساده نیز قانون های طراحی نمای کلاسیک همچون استفاده از عناصر، تقارن فضایی و استفاده از خطوط خمیده دیده می‌شود، با این حال المان‌های استفاده شده در طراحی نمای کلاسیک ساده، از پیچیدگی کمتری برخوردار هستند.

حتما دیگر مطالب ما را هم بخوانید!  ساخت ویلا مدرن در کردان + رامسر + کردان + تهران

نمای کلاسیک آپارتمان

در طراحی نمای کلاسیک آپارتمان نیز مانند نمای کلاسیک ویلایی میشود از متریال‌های سنگ، سیمان و پیش ساخته بسته به اندازه پول  کارفرما و نوع طراحی نما (از نظر پیچیدگی) استفاده کرد.

با این وجود در این سبک از طراحی نمای کلاسیک استفاده از پنجره‌های عریض به ندرت دیده می‌شود، چون که یکی از عوامل مهم در طراحی نمای کلاسیک آپارتمان، حفظ حریم شخصی است، از این رو بازشوها ابعاد بزرگی ندارند.

در طراحی نمای کلاسیک آپارتمان، استفاده از ورودی‌هایی با دعوت‌کنندگی بالا کاربرد زیاد تری را دارد، به این جهت سقف ورودی در طراحی نمای کلاسیک آپارتمان بلندتر از سبک طراحی نمای مدرن است.

یکی دیگر عواملی که می‌تواند در زیبایی شب نمای کلاسیک آپارتمان تاثیر بگذارد، استفاده از نورپردازی مناسب و متناسب با نوع مصالح استفاده شده در نما است.

 

 

نمونه-کار-ویلا-منطقه-۲۲-مهندس-اسدی

نمای کلاسیک اداری – تجاری

از انواع دیگر نمای کلاسیک، می‌توان به نمای کلاسیک تجاری و اداری اشاره کرد.

در این سبک از طراحی نمای کلاسیک ساختمان استفاده از بازشوهای عریض حداکثر کاربرد را دارد، زیرا که یکی از مشخصه‌های طراحی نمای تجاری و اداری افزایش حس کنجکاوی در بیننده است.
به همین دلیل با استفاده از بازشوهای بزرگ و المان‌هایی با پیچیدگی و زیبایی بیشتر می‌شود ذهن بسیاری از بینندگان را به ساختمان جلب کرد.

نوع مصالح در طراحی نمای کلاسیک

همانطور که در آغاز ذکر شد، حداکثر متریال استفاده شده در طراحی نمای کلاسیک ساختمان را، مصالح سنگی به خود اختصاص داده‌اند  و خیلی از کارفرمایان و طراحان نمای سنگی را با نام نمای کلاسیک می‌شناسند.

اما این یک فرضیه کاملا غلط است، زیرا که در نمای کلاسیک می‌توان بسته به خواسته کارفرما و فرم نمای ساختمان، متریال‌ها را تغییر داد.

به علاوه نمای سنگی از هزینه تهیه و اجرای بالایی برخوردار است، به همین منظور است که بعضی از کارفرمایان برای اجرای نمای کلاسیک ساختمان خود روی به مصالح دیگری مثل مصالح سیمانی و پیش ساخته می‌آورند.

مصالح سیمانی و پیش ساخته علاوه بر کم کردن هزینه تهیه مصالح و اجرا، زیبایی سبک کلاسیک را حفظ می‌کند.

 

ما را در مطالب دیگر همراهی کنید

ما را در شبکه‌های اجتماعی نیز دنبال کنید

اینستاگرام

آپارات

ارسال یک نظر