نماد سایت شرکت آموت

نمونه طراحی نما به سبک رومی، یکی از شیک ترین نما ها

نمونه طراحی نما به سبک رومی، یکی از شیک ترین نما ها
در این مطلب می خواهیم درباره طراحی نما به سبک رومی با یکدیگر صحبت کنیم.
مقدمه

نمای ساختمان در ایران چطور انجام می شود؟

  مدتی بعداز آنکه بشر به سکونت در یک جا و ساختن خانه پرداخت، نمای بیرونی ساختمان ها هم برای مهم بود. البته نمای ساختمان مسکونی از زمان های گذشته تاثیری بیشتر‌از تنها به وجود آوردن جلوه ای زیبا داشته است. نمای ساختمان مسکونی محدوده ی مکان زندگی اشخاص با محیط بیرون می باشد و لازم است تا حدی که امکان دارد از عناصر بیرونی و اثرات نامناسب آن بر روی زندگی کسانی در آن جا ساکن هستند، بکاهد. نمای ساختمان همچنین بیان کننده ی ذوق و سلیقه ، علاقه ها، عقاید و رسم و رسوم مردم است. چنانچه دقت کنید نمای ساختمان در بخش شمالی ایران اختلاف فراوانی با ساختمان‌های بخش های مرکزی ایران دارا می باشد. علت روشن آن اختلاف وضعیت آب‌وهوایی و نیز باورها و عقاید و الگوهای رفتاری متفاوت در این نقاط است. در دهه های گذشته نمای ساختمان‌ های مسکونی در ایران به مرور متحد الشکل شده و اختلافات گذشته در میان  آنها از بین رفته و یا کم‌رنگ شده است. بامطالعه ی نمای ساختمان‌های ساخته شده، می‌توانیم بیشتر آنها را در یکی از شیوه ‌هایی که در قسمت بعدی بیان می کنیم، دسته بندی کنیم.  

نمای رومی

این نما همان‌ گونه که از اسم آن مشخص است، از معماری و نمای ساختمان‌های روم باستان الگوبرداری شده است. البته این نما در دنیا به نام نمای کلاسیک هم معروف است. نمای رومی عظمت و شکوه ویژه ای به ساختمان مسکونی می‌ دهد و این احساس را به وجود می‌آورد که اشخاصی از طبقه ی خاص و با فرهنگ و بی گمان ثروتمند در آن زندگی می‌کنند. رنگ این نما در حالت واقعی و اصلی خود باید سفید باشد، زیرا ساختمان‌های رومی با سنگ‌هایی بنا می شدند که دارای رنگ روشنی بودند.چنانچه نمای رومی جهت ساختمان‌های ویژه ای مثل  دانشگاه‌ها، موزه‌ها، ساختمان کنگره و… برگزیده می شود، امکان دارد در اطراف آن از مجسمه‌هایی به شیوه ی رومی هم برگزیده می شوند. این مساله برای ساختمان‌های مسکونی به ندرت پیش می آید ولی قانونی برای آن به وجود نیامده و همه ی اجزا به ذوق ، درخواست و البته سرمایه ی بناکننده ی ساختمان بستگی دارد. باید این نکته را بگوییم که برای پیاده سازی این نمای ساختمان به مواد اولیه ی سنگی باکیفیت بالا احتیاج است که در آن واحد امکان بریده شدن نیز دارا باشند. در ایران برحسب معمول از سنگ‌های طبیعی مرمر، گرانیت و تراورتن بهره می برند که معادن آنها در کشور نیز وجود دارد. البته در سال‌های گذشته برای انجام و پیاده‌سازی نمای رومی ، سیمان سفید نیز به کار می‌ رود.
طراحی نما به سبک رومی | برای طراحی نما با ما تماس بگیرید |طراحی نما در منطقه 22 | طراحی نما در شهرک گلستان | طراحی نما در تهران

طراحی نما در منطقه ۲۲ | طراحی نما در شهرک گلستان | طراحی نما در تهران

نمای رومی چه عناصر و ویژگی هایی دارد؟

برای به وجود آوردن یک ساختمان با نمای رومی حقیقی و اصل، لازم است به نکات زیر توجه و سپس پیاده سازی شود:
  • استفاده از ستون‌هایی با برش های دایره‌ای شکل و به کار نبردن ستون‌های زاویه‌دار
  • استفاده از ستون‌های کوچکی که جنبه ی آرایشی دارند در کنار سایر ستون‌ها
  • استفاده از سرستون‌ها با مدل سازی روم باستان
  • استفاده از قوس‌های عظیم که در آنها طرح های ریز وزیبا و برجسته حکاکی شده‌اند
  • کاربرد انواع هلال، قاب پنجره، گلویی‌ها، کتیبه، پاستون و…
پیاده سازی صحیح و باقاعده ی نمای رومی خیلی پرخرج و زمان‌بر می باشد و به اشخاصی که واقعا ماهر و متخصص نیاز است. همان اندازه که یک نمای رومی که صحیح پیاده سازی شده است باعث ستایش اشخاص می شود، نمای ناقص که تنها پیروی غیرحرفه ای از مدل‌های حقیقی می باشد می‌تواند تمام ساختمان و حتی آن قسمت از خیابان را زشت منظر نماید. هرچقدر هزینه‌ای که می خواهید برای اجرای  نمای رومی صرف کنیدکمترباشد،در نتیجه به میزان کمتری به ریزه کاری های طرح پرداخته خواهد شد. نمی توان یک طرح نمای رومی که برای یک ساختمان استفاده شده را برای سایرساختمان‌ها نیز به کار برد. یکی از مسائل مهم این است که تمام جزئیات نمای رومی باید با توجه به شکل، اندازه و زوایای یک ساختمان به شکل تخصصی طراحی شود. سنگ ‌ها در نمای رومی باید یک دست و اجزای کمی داشته باشند . چنانچه به علت کوتاهی شخص مجری یا فقدان هزینه ی کافی از اجزای ریز و دور ریخته شده به کار رود که با چسب به همدیگر وصل شده‌اند، درگذرزمان این اجزا شکسته شده و از هم پاشیده شده و هزینه‌های مالی زیادتری را تحمیل می کنند. از طرف دیگر کنده شدن و سقوط این اجزا امکان دارد برای عابران صدمات مهمی را ایجاد کند.  

طراحی تخصصی ویلا | نکات مهم در طراحی ویلا | سبک های طراحی ویلا | طراحی نما در منطقه ۲۲ | طراحی نما در شهرک گلستان | طراحی نما در تهران

علت محبوبیت نمای رومی :

نمای رومی برای ساختمان‌های مسکونی خیلی لوکس و مجلل است. هنگامی که نورپردازی متناسب نیز برای آن انجام شود، ساختمان حتی در هنگام شب هم مثل قطعه ای گوهر اصل می درخشد.این نما با وجود دارا بودن عظمت و شکوه بسیار زیاد ، احساس امنیت خاطر واعتماد نیز برای بیننده به وجود می آورد. لازم است دقت داشته باشیم که نمای رومی اصیل است و نباید آن را با کپی‌برداری‌های کم ارزش ضایع کرد. اما از این جهت که امروزه هواداران این نما از همه ی اقشار جامعه هستند، خوب است روش هایی برای کاهش هزینه‌ ی اجرای آن با وجود حفظ قواعد و در نظر گرفتن ایمنی مشخص شود.  

نمای مینیمالیستی

این نما که از اصول طراحی مینیمالیستی پیروی می‌کند، کم‌کم جایگاه خود را در میان نمای ساختمان‌ های مسکونی در ایران باز کرده است. البته شاید برخی طراحان این نما را برای ویلاها و ساختمان‌های کوچکتر بیشتر بپسندند و آن را مناسب ساختمان‌های بزرگ و با ارتفاع زیاد ندانند. هدف و شعار اصلی نمای مینیمال این است که تزئینات اضافه را کنار گذاشته و با رعایت اصول ساده‌گرایی ساختمان را با همان شکل خودش که هست زیبا نشان بدهد. در نمای مینیمالیست، فرم‌ها، خطوط و جزئیات غیرضروری و غیرکاربردی حذف می‌شوند. برعکس نمای رومی که به ساختمان حجم‌های بزرگ و نماهای برجسته اضافه می‌کرد، سبک مینیمالیستی فقط اجزایی را نگه می‌دارد که جزو قسمت‌های کاربردی و ضروری ساختمان هستند. این سادگی تا جایی پیش‌روی می‌کند که برای کارکرد قسمت‌های اصلی اختلالی ایجاد نشود. هدف معمارانی که سبک مینیمالیستی کار می‌کنند این است که با کمترین جزئیات و تجملات، بیشترین تاثیر را در افکار بیننده ایجاد کنند.

طراحی مینیمالیستی برای نمای ساختمان چه خصوصیاتی دارد؟

از آنجایی که برای نمای مینیمال قرار نیست چیزی به خود ساختمان اضافه شود، این نما معمولاً در آینده غیر قابل تغییر است. در حقیقت نمای مینیمال در عین زیبایی در آفرینش، کاملاً کاربردی است و عنصر اضافه‌ و تجملاتی ندارد. یک ساختمان با نمای مینیمال در حقیقت خود واقعی ساختمان است که دارای هویت و شخصیت پررنگ‌تر و برجسته‌تری است و بدون لباس و پارچه‌های رنگارنگ خودنمایی می‌کند. برای رسیدن به این هدف، معماران اصولی را رعایت می‌کنند که به توضیح آنها می‌پردازیم.
  • استفاده از خطوط مستقیم:نوع خطوطی که برای طراحی مینیمالیستی مورد استفاده قرار میگیرند بسیار اهمیت دارند. این خطوط باید ساده و مستقیم بوده و در آنها پیچ‌وتابی دیده نشود. چنین خطوطی ساختمان را به صریح‌ترین حالت در چشم بیننده معنا می‌کنند و برای جلوگیری از آشفتگی و شلوغی تعداد آنها باید به کم ترین حالت ممکن برسد.
  • استفاده از حجم‌های ساده:در این سبک طراحی از حجم‌هایی با خطوط مستقیم و زاویه‌های قائمه استفاده می‌شود. همچنین سعی می‌کنند تعداد حجم‌هایی که در کنار یکدیگر یک بنا را شکل می‌دهند نیز به حداقل برسد. گاهی در راستای حذف تمام الحاقات اضافه، کل فضاهای داخلی یک ساختمان را در یک حجم مکعبی یا مستطیلی جا می‌دهند.
  • استفاده از نوع متریال محدود:در این سبک از مواد و متریال زیاد خبری نیست. حذف متریال اضافی هم از اهداف سبک مینیمالیستی به حساب می‌آید. برای نمای مینیمالیستی از یک یا حداکثر دو نوع متریال بیشتر استفاده نمیشود.
  • استفاده از رنگ‌های محدود:برای نمای مینیمالیستی باید فقط از یک یا حداکثر دو رنگ استفاده کرد. این رنگ‌ها معمولاً سفید یا روشن هستند. البته اغلب طراحان ترجیح می‌دهند حتی عنصر رنگ را نیز حذف کرده و به رنگ اصلی متریال – به صورت مثال رنگ خود بتن – بسنده کنند.
با توضیحاتی که داده شد شاید فکر کنید این سبک بسیار کسل‌کننده و حتی خطرناک است! اما در حقیقت یک ساختمان با نمای مینیمالیستی ذهن و روان شما را کمتر آرامتر می‌کند و معمولاً  با عناصر طبیعی اطراف خود هماهنگ میشود. زندگی‌های پرمشغله امروزی و شهرهای شلوغ باعث شده این سبک هم طرفداران خاص خود را داشته باشد. این افراد ترجیحشان بر آن است که هر چیزی تا جایی که امکان دارد به اصل و ریشۀ خود نزدیک‌تر باشد و ساختمان‌ها با نمای پرجزئیات اضطراب بصری ایجاد نکنند.  

نمای ساختمان مدرن

این نوع نما چند نوع زیرشاخه دارد و در کل یک گروه از نمای ساختمان های مسکونی در ایران را شامل می‌شود. در ادامه به صورت کلی به انواع  نمای مدرن پرداخته میشود.
  • نمای ساختمان آجری: آجر با حس گرمی و صمیمیتی که دارد از جمله نماهایی است که قدیمی یا خسته‌کننده نمی‌شود. برای اجرای نما حتما باید از آجرهای مخصوص استفاده شود.
  • امروزه برای بالا بردن ضریب ایمنی و همچنین استحکام نما،  از سیستم نمای خشک استفاده می‌کنند. در این روش برای اتصال آجرها به هم به جای ملات از تجهیزات فلزی استفاده می‌شود.
  • نمای آجری در زندگی پرمشغله و پرتغییر امروزی، حسی نوستالژیک ایجاد می‌کند و کمتر کسی هست که ساختمان مسکونی با نمای آجری را دوست نداشته باشد.
 

نمای ساختمان سنگی:

این سال‌ها که بخاطر کشف معادن جدید و پیشرفت تکنولوژی استخراج قیمت سنگ نما کمتر شده است، شاهد اجرای بیشتر نمای سنگی برای ساختمان‌های مسکونی هستیم. از آنجا که سنگ تراورتن رنگ و طرح‌های طبیعی متنوع و کیفیت قابل‌قبولی دارد، بسیار مورد توجه سازندگان قرار گرفته است. این نما تقریباً به سرعت اجرا می‌شود و در برابر رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. سنگ در برابر تابش نور آفتاب و آلودگی‌های هوا ممکن است تغییر رنگ بدهد؛ اما چون این تغییر رنگ معمولاً سرتاسری و یک‌دست است، چندان به چشم نمی‌آید. در اجرای نمای سنگی با سنگ‌های صیقلی باید حداکثر موارد ایمنی را برای اتصال مستحکم سنگ با بدنۀ ساختمان رعایت کرد؛ در غیر این صورت احتمال جدا شدن سنگ از ساختمان و سقوط آن بسیار بالاست.  
  • نمای ساختمان شیشه‌ای: این نما بیشتر برای مراکز تجاری و اداری استفاده میشود و کمتر برای ساختمان‌های مسکونی اجرا می‌شود.
  • نمای ساختمان سیمانی: این نوع نمای ساختمان در سال‌های گذشته تا کنون بسیار مخاطب جذب کرده است و محبوبیت خود را از دست نداده است. استفاده از سیمان برای نما به دوام و استحکام خود ساختمان نیز کمک می‌کند.
  • یکی از دلایل محبوبیت نمای سیمانی به غیر از ظاهر شیک آن سهولت در اجرای آن است. البته این متریال به نسبت موارد دیگر ارزان‌تر هم هست و به راحتی تهیه میشود.
  • از معایب نمای سیمانی برداشتن ترک بعد از چند سال است و یا با جذب آلودگی هوا ممکن است جلوۀ زیبای اولیۀ خود را از دست بدهد.

نتیجه گیری

یک ساختمان مسکونی بر مبنای سال ساخت و نمای آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از روی سبک نمای آن ساختمان میتوان به سال ساخت آن پی برد. این یعنی اگر نمای آپارتمان و ساختمان مسکونی شما دچار فرسودکی و خرابی شده و یا سبک آن قدیمی شده است به راحتی میتوان آن را اصلاح کرد و تنها کاری که شما باید انجام دهید طراحی نمای ساختمان مسکونی تان می باشد و تاثیر آن بر نوع نگاه مخاطب بسیار زیاد خواهد بود. طراحی نمای ساختمان مسکونی میتواند در فروش آن ملک بسیار موثر باشد و شما تنها با هزینه کمی که برای طراحی نما خواهید کرد میتوانید یک نمای مدرن و جدیدی را برای ساختمان مسکونی خود ایجاد کرده و نوع نگاه مخاطب را به آپارتمان خود تغییر بدهید.  

طراحی نما | نما مدرن | نما کلاسیک | نما مینیمال | نما رومی

طراحی داخلی برج مسکونی خاتم | کارفرما اقای دربندی

اینستاگرام

آپارات

   
خروج از نسخه موبایل