نماد سایت شرکت آموت

پایان کار ساختمان | پایانکار ساختمان در تهران | اخذ پایان کار ساختمان در تهران

در مطلب امروز می خواهیم درباره پایان کار ساختمان | پایانکار ساختمان در تهران | اخذ پایان کار ساختمان در تهران صحبت کنیم .

 

گواهی یا پایانکار ساختمان چیست ؟

 

یکی از مرحله های احداث یک مجتمع آپارتمانی و پروسه اداری آن گرفتن پایان کار ساختمان می باشد.

در اصل مدتی که احداث آپارتمانها به اتمام رسیده و به اصطلاح ساختمان تکمیل شد کارشناسان شهرداری منطقه وقوع ملک بنا به خواست شخص متقاضی به جای مراجعه نموده و با دقت بررسی می نمایند تا پروسه ساخت ساختمان مربوطه از هر وقت با نقشه ساختمانی ارائه شده مطابقت داشته باشد.

 

به این شکل که بایستی از نظر متراژ آپارتمان ها تا پارکینگ و انباری ها نحوه ساخت آسانسور و آتشنشانی و … همه بایستی طبق موازین و استانداردها ی شهرداری که از پیش تعیین شده است باشد.

 

پایان کار ساختمان | پایانکار ساختمان در تهران | اخذ پایان کار ساختمان در تهران

در صورتی که هر یک از موارد فوق یا مشابه رعایت نشود به عنوان خلاف در ساخت شناخته شده و به وسیله کارشناس شهرداری صورت جلسه شده و در کمیسون ماده ۱۰۰ شهرداری جریمه سنگینی شامل مالک یا سازنده خواهد گردید.

 

بعد متوجه شدیم که گواهی پایان کار اکنون تحت شرایط سخت و دقیق از جانب شهرداری محل وقوع ملک مبنی بر عدم خلاف ساختمان مربوطه صادر می گردد.

کاربرد پایانکار ساختمان و اهمیت آن چیست؟

 

همانطور که گفته شد مرجع صادر کننده گواهی پایانکار شهرداری جای وقوع ملک می باشد که بعد از طی فرآیند اداری مشخصی به شخص متقاضی یا ذینفع داده می گردد.

ولی بایستی ببینیم اهمیت این گواهی در چه می باشد که برای گرفتن آن گاهی مالکین مجبور به پرداخت جریمه های زیادی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری خواهند شد.

در بقیه مطلب به چند مورد از کارهای کاربردی پایان کار ساختمان و اهمیت آن میرسیم:

 

مرجع و مبنای مهم و با اهمیت ادارات ثبت محل وقوع ملک در تنظیم صورت مجلس تفکیکی ساختمان های مسکونی ( مجتمع آپارتمانی ) در اصل همین پایانکار صادره از شهرداری هست که همه مشخصه های آپارتمانها پارکینگ ها و انباریه و بقیه مشاعات و مشترکات و … بر طبق همین گواهی تنظیم میکند که در انتها منجر به تنظیم تقسیم نامه به استناد صورت مجلس تفکیکی در دفترخانه و صدور سند مالکیت تک برگی برای هر پلاک ثبتی به وسیله اداره ثبت می گردد.

بعد همانطور که گفته شد مبنای همه اتفاقات تا صدور سند مالکیت بر طبق همین گواهی پایان کار می باشد.

یکی از مدرک های مورد احتیاج دفترهای اسناد رسمی در زمان تنظیم اسناد قطعی املاک همین پایان کار ساختمان می باشد که دفترهای طبق قانون موظف به اخذ پایان کار معتبر می باشند.

 

نوع های پایانکار ساختمانی

 

گواهی های پایان کار ساختمانی را بر طبق سال صدور آنها و اعتبار آنها می توان به ۳ دسته تقسیم نمود:

 

پایان کار موقت که البته در سالهای تقریبا دور به وسیله شهرداریها صادر می گردد که بطور نمونه اعتبار آن ۶ ماهه یا ۱ یا ۲ ساله بود و در بالای گواهی مزبور درج می شد. شاید علت آن تخلفات ساختمانی متعدی بود که در قبل صورت می گرفت !

پایان کار نامحدود که البته شکل ظاهری این گواهی ها شبیه همان پایان کار موقت می باشد با این فرق که در بالای آنها عبارت نامحدود قید شده بود.

 

پایان کار ساختمان | پایانکار ساختمان در تهران | اخذ پایان کار ساختمان در تهران

 

در حال حاضر و چند سالی هست که پایان کار واحد و مستقل برای هر واحد آپارتمانی صادر می گردد که اکثرا مشتمل بر چند ورق می باشد ؛ بر خلاف دو مورد بالا که بر روی یک ورق A4 تنظیم و صادر می گردد.

 

در حال حاضر دفترهای اسناد رسمی نمی توانند نسبت به گواهی پایان کار موقت سندی تنظیم کنند و یا در مورد پایان کار نامحدود حتما باید گواهی تاییدیه را از شهرداری یا دفترهای خدمات الکترونیک شهر دریافت نمایند.

 

استثنائات درباره گرفتن گواهی پایان کار در تنظیم اسناد قطعی:

 

در مورد املاک قدیمی که قبل از تاریخ ۱۳۴۹/۲/۹ احداث و پیش از تاریخ ۱۳۵۲/۵/۳۱ به ملکیت اشخاص در آمده اند ، به خاطر تبصره های ۵،۶ و ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها مصوب سال ۱۳۴۴ در زمان انجام معامله و تنظیم اسناد قطعی احتیاجی به ارائه گواهی پایانکار نمی باشد.

 

مطالب مرتبط :

اینستاگرام

آپارات

 

خروج از نسخه موبایل