نماد سایت شرکت آموت

گرفتن مجوز و پروانه ساخت ساختمان ( گام های گرفتن + شرایط + قوانین + نمونه عکس )

صنعت ساخت و ساز در ایران یکی از صنایع پر سود است که اشخاص زیادی در قسمت های مختلف آن فعالیت می‌کنند.در این مطلب مب خوهیم درباره گرفتن مجوز و پروانه ساخت ساختمان صحبت کنیم.

از کارگران ساده ساختمانی و بناها و معمارها گرفته تا کارفرماها و پیمانکارانی که آن‌ها را به استخدام خود درمی‌آورند، تنها قسمت عرضه بازار ساختمان را شکل می‌دهند. در حالیکه بعد از تکمیل ساختن ساختمان، فعالین املاک هم به قسمت تقاضای این صنعت سرویس می‌دهند.

گام های اداری ساخت یک ساختمان در واقع نخستین گامی است که دست‌اندرکاران ساختمان‌سازی آن را برمی‌دارند. این گام های اداری در اصل برای گرفتن پروانه ساخت ساختمان و مجوزهای گوناگون می باشد که طی کردن آن‌ها ضروری و پیش‌زمینه کار به حساب می‌آید.

اگر دوست دارید که با گام های اداری ساخت یک ساختمان مسکونی، اداری یا تجاری آشنا بشوید و یا اگر خود شما هم این گام ها را برای ساخت و ساز پیش‌رو دارید، بهتر است این مقاله را مطالعه بفرمایید.

گرفتن مجوز و پروانه ساخت ساختمان | گام های گرفتن جواز ساخت ساختمان

گرفتن مجوز و پروانه ساخت ساختمان

شاید شما یک قطعه زمین خالی را خریده‌اید و می‌خواهید بر روی آن ساختمانی بلند بسازید و شاید هم خانه‌ای کلنگی دارید که بایستی هرچه زودتر آن را خراب کرده و بنایی تازه به جای آن تولید کنید.

در هر حال با توجه به شرایط صنعتی ساخت و ساز در ایران، اغلب وقت ها افرادی که تصمیم ساخت و ساز را دارند این کار را به فصل های گرم سال می‌سپارند. کار کردن در زمستان برای کارگران سخت است و حتی اگر هم انجام شود با سرعت کم تری نسبت به بهار و تابستان و حتی پاییز پیش می‌رود.

به همین دلیل هم می باشد که اکثرا شاهد این می باشد که در فصل زمستان بازار گرفتن مجوز و پروانه ساخت ساختمان گرم می باشد. این کار احتیاج به پیگیری‌های قانونی و پرداخت هزینه‌های گوناگونی دارد که دنبال کردن هر گام از کارهای اداری این هزینه‌ها را ایجاد می‌کند.

توجه داشته باشید که ساختن ساختمان بدون صادر کردن پروانه ساختمان غیرقانونی می باشد و به وسیله مراجع مربوطه متوقف خواهد گردید. صادر کردن مجوز ساخت با این قصد انجام می‌شود که مشخصات فنی و اصول شهرسازی مطابق با قوانین طرح جامع شهری در کار رعایت شوند. همچنین شما برای اینکه بتوانید از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوید، ساختمان‌تان و کارگرها و پرسنل خود را بیمه کنید و … مجبورید که این مجوز را دریافت کنید.

 

گام های اداری برای گرفتن مجوز ساخت ساختمان

 

آیا برای تمام ساخت و سازها به دریافت پروانه ساخت نیاز هست؟

جواب این سوال نه می باشد. شاید شما بخواهید تعمیر مختصری یا بازسازی نه چندان بسیاری در بنای خود اجرا کنید و در این صورت احتیاج ندارید که مجوز ساخت را دریافت بفرمایید.

ولی اگر تغییرات اصلی باشند و شما تصمیم اضافه کردن قسمت های دیگری را به بنا داشته باشید، آن‌گاه حتما بایستی برای طی کردن گام های ادرای ساخت یک ساختمان اقدام بفرمایید. ضمنا، اگر شما در برنامه کاری خود تصمیم تغییرات ویژه ای همچون کار بر روی خطوط گاز یا … را داشته باشید، بایستی از متخصصین دولتی هم کمک بگیرید و گام های اداری ویژه آن کارها را هم دنبال نمایید.

همچنین امکان دارد قوانین و نکاتی که منطقه های گوناگون یک شهر تعیین کرده‌اند با یکدیگر متفاوت باشند. این قوانین و نکات به وسیله شهرداری‌های منطقه‌ای تعیین می گردد و به همین دلیل هم قبل از هر تصمیمی بهتر است که به شهرداری منطقه خود مراجعه کنید.

نوع های پروانه‌ها و مجوزهایی که برای ساخت یک ساختمان صادر می گردد:

از جمله مجوزهایی هستند که برای انجام کارهای گوناگون به آن‌ها احتیاج دارید. بعد بهترین کار در ابتدای راه، گرفتن مشاوره از کسانی است که به خوبی بر روی گام اداری ساخت یک ساختمان به وسیله دارند.

گرفتن مجوز و پروانه ساخت ساختمان | گام های گرفتن جواز ساخت ساختمان

گام های اداری برای گرفتن مجوز ساخت ساختمان

در پروانه ساخت چه اطلاعاتی ذکر می‌شود؟

مساحت زیربنا، میزان طبقه‌ها، مشخصات متقاضی حقیقی یا حقوقی، شماره پلاک ثبتی ملک، نوع اسکلت ساختمان، کروکی زمین، تاریخ صدور پروانه و … از جمله موردهایی هستند که در مجوزها قید می‌شوند.

یکی از با اهمیت ترین اطلاعاتی که در صفحه اول پروانه ساخت ذکر می گردد، تاریخ شروع عملیات ساخت یا بازسازی و البته تعیین مهلت برای اتمام پروژه می باشد. البته که می‌توانید در صورت بیشتر شدن پروسه کاری درخواست تمدید مهلت بدهید.

مجوز دیگری که برای گرفتن سند مالکیت‌ واحدها ضروری می باشد، «پایان کار» نامیده می شود. فردی با عنوان ناظر پروژه را بررسی کرده و اجازه صدور پایان کار را می‌دهد. همچنین، ناظری که مسئولیت نظارت بر ساخت قانونی ساختمان را بر وظیفه دارد می‌تواند گام های کار را بررسی کند. او این حق را دارد که هر کجا مساله‌ای را مغایر با مقررات مربوطه تشخیص داد دستور توقف عملیات ساخت را بدهد.

پس، یکی دیگر از کارهایی که شما بایستی انجام دهید این می باشد که با مقررات مربوط به ساخت و ساز به خوبی آشنا شوید. حال که با این موارد آشنا شدید، می‌رویم سراغ گام های گوناگون که برای گرفتن مجوز ساخت ساختمان باید دنبال کنید.

گام های اداری برای گرفتن مجوز ساخت ساختمان

گام های اداری برای گرفتن مجوز ساخت ساختمان

کسانی که ساخت بنا را به یک پیمانکار می‌سپارند، امکان دارد دنبال کردن این گام های اداری را هم به او تفویز کنند. ولی اگر خودتان قصد دارید این کارها را انجام دهید بایستی به شهرداری منطقه مراجعه کنید.

نخستین گام: اولین کاری که در شهرداری منطقه خودتان بایستی انجام دهید، تشکیل دادن پرونده می باشد. شما برای درخواست دادن مجوز ساخت حتی می‌توانید به جز شهرداری، به دفتر های خدمات الکترونیکی هم مراجعه کنید. حتما هنگام درخواست دادن صدور پروانه و تشکیل پرونده این مدرک ها را همراه داشته باشید:

همانطور که فهمیدید ، دو تا از مدرک های که در گام نخست باید فراهم کنید مربوط به پرداخت عوارض‌ها می باشد. بعد سعی کنید زودتر عوارض شهرداری (سال جاری و سال‌های گذشته) و عوارض نوسازی را پرداخته و سند آن‌ها را همراه داشته باشید.

گرفتن مجوز و پروانه ساخت ساختمان | گام های گرفتن جواز ساخت ساختمان

گام های اداری برای گرفتن مجوز ساخت ساختمان

گام دوم: بعد از تشکیل پرونده بایدی است که درخواست بازدید بدهید. بعد از تایید شدن مدرک های اولیه و پرونده شما، شهرداری مسئول بازدید را به جای احداث بنا خواهد فرستاد. مسئول بازدید ابعاد ملک، عرض خیابان، عرض بنا و مجاورین بنا را بررسی می‌کند.

در این گام یکی از نکته های مهم و تاثیرگذار بر پیشبرد کارهای شما، بررسی متراژ زمین می باشد. به این معنا که شاید شما تصمیم ساختن تعداد مشخصی از طبقات را داشته باشید ولی مسئول بازدید هنگام بررسی متراژ اجازه بنا کردن آن تعداد طبقه را ندهد.

 

گام سوم: حال که دو گام مقدماتی انجام شده، شاید احتیاج داشته باشید که طرح تفصیلی را اجرا کنید. می‌گوییم شاید زیرا این طرح در همه شهرها اجرا نمی‌شود و بیشتر در شهرهای بزرگی زیرا تهران صورت می‌گیرد.

شهرداری کسی را با عنوان کارشناس طرح تفصیلی به جای ساخت بنا می‌فرستد تا کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر بررسی کند. انجام این کار با هدف بررسی عدم مغایرت بنا با طرح‌های عمرانی شهر صورت می گیرد. اگر تداخلی دیده شود، دستور انجام تغییرات و اصلاحات مورد نظر از طرف شهرداری صادر خواهد گردید.

گرفتن مجوز و پروانه ساخت ساختمان | گام های گرفتن جواز ساخت ساختمان

گام های اداری برای گرفتن مجوز ساخت ساختمان

 

گام چهارم: حالا که کارهای ذکر شده انجام شده است، شهرداری به شما دستور می‌دهد که نقشه ملک‌تان را تهیه کنید.

اطلاعاتی مثل: ابعاد باقی‌مانده ملک بعد از اجرای تغییرات مدنظر شهرداری، مساحت زمین پس از اجرای تغییرات، تعداد طبقه‌ها و … در نقشه ملک وجود دارد.

 

گام پنجم: طراحی نقشه معماری ساختمان در این گام انجام می‌شود. بعد از طراحی شدن این نقشه، اطلاعات تکمیلی بنا مشخص می گردد و برای نمونه، متوجه خواهید شد که اندازه پارکینگ و اندازه فضاهای گوناگون چقدر باید باشد.

این کار را مهندسین معماری انجام می‌دهند و پس از اینکه نقشه را تحویل گرفتید آن را به شهرداری می‌دهید تا کارشناسان شهرداری نقشه معماری را بررسی کنند. امکان دارد زمان بررسی کردن نقشه به وسیله کارشناسان شهرداری به پایان رسید، یک یا چند بار مجبور شوید که نقشه را اصلاح کنید. به هر حال بایستی به نقشه کاملی برسید که امکان ادامه دادن گام های اداری ساخت یک ساختمان را فراهم نماید.

 

گام ششم: با پایان یافتن نقشه معماری و گرفتن تاییدیه شهرداری، دوباره باید عوارض نوسازی و عوارض شهرداری را پرداخت کنید.

 

گام هفتم: حالا وقت آماده کردن گام های پیش‌نویس رسیده است. دفتر های خدمات شهری جایی هستند که برای تهیه پیش‌نویس‌ها به شما کمک می‌کنند و می‌توانید در آنجا فرم درخواست تعیین ناظر را پر کنید.

زمانی باید صبر کنید تا از سوی شهرداری با شما تماس گرفته شود و برای نوشتن قرارداری با ناظر تعیین شده از جهت شهرداری به آنجا بروید.

 

گام هشتم و آخر: هنگامی‌که رئیس بخش صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و شخص شهردار درخواست شما را تایید کنند، پروانه ساختمانی شما چاپ خواهد شد.

نکات انتهایی

انجام دادن همه این گام ها اگر چه زمان‌بر هستند و نیاز به صرف هزینه و زمان و انرژی دارد، ولی در عوض وقتی پروانه مورد نیازتان چاپ شد تا به پایان رسیدن مهلت مشخص شده، مدت در اختیار خواهید داشت.

زمانی که روی صفحه نخست مجوز به عنوان زمان ساخت آن ساختمان تعیین شده، بر طبق متراژ مساحت بنا مشخص گشته است. اگر نتوانید تا گرفتن رسیدن آن مهلت پروژه را تکمیل کنید، یک اخطاریه دریافت خواهید کرد و باید عوارض تعویق را پرداخت کنید. با انجام فرایند درخواست تمدید پروانه ساخت، وقت مناسبی به شما داده می‌شود تا پروژه را به پایان برسانید و در صورتی‌ که نتوانید پروژه را تکمیل کنید دیگر تمدید دوباره پروانه امکان‌پذیر نخواهد بود. بعد بهتر است که برای کامل کردن پروژه در مدت مناسب به خوبی برنامه‌ریزی کنید.

 

گرفتن مجوز و پروانه ساخت ساختمان | گام های گرفتن جواز ساخت ساختمان

مطالب مرتبط :

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی نیز دنبال کنید

اینستاگرام

آپارات

خروج از نسخه موبایل