نماد سایت شرکت آموت

پایان کار | ثبت پایان کار ساختمان | پایان کار ساختمان | از پایان کار تا سند

پایان کار | ثبت پایان کار ساختمان | پایان کار ساختمان | از پایان کار تا سند

پایان کار و مراحل دریافت گواهی پایان کار

آیا می دانید گواهی پایان کار ساختمان چیست؟ از شرایط مورد نیاز برای گرفتن آن خبر دارید؟ خواندن این متن به شما کمک می کند پاسخ این سوالات را بیابید.

پیش از شروع هر شکلی ساخت و سازی، باید پروانه ساخت از شهرداری گرفته شود. بعد از همه عملیات ساخت و ساز، سازنده باید به شهرداری مراجعه کند و برای گرفتن گواهی پایان کار ساختمان درخواست بدهد.

بعد از آن که درخواست برای صدور پایان کار به شهرداری صادر شد، شهرداری مطابقت داشتن بین ساختمان احداث شده با قوانین و مقررات را بررسی باید کند.

پایان کار | ثبت پایان کار ساختمان | پایان کار ساختمان | از پایان کار تا سندصادر کردن گواهی پایان کار به این معنا است که از نظر شهرداری و سازمان نظام مهندسی، با در نظر گرفتن قوانین فنی و شهرسازی، ساختمان احداث شده ایرادی ندارد و مورد تأیید است. در ادامه توضیحات کاملی برای پایانکار ساختمان و اقدامات لازم برای دریافت کردن قانونی آن را شرح می‌دهیم.

پایان کار ساختمان چیست؟

گواهی پایان کار ساختمان، یک سندی است که بعد از تمام شدن عملیات ساخت و ساز، با توجه به شناسنامه فنی ملک، به وسیله شهرداری صادر می‌گردد.

صادر کردن گواهی پایان کار ساختمان به این معنا است که این ملک از حیث شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی و بقیه ارگان‌های مربوط به ساختمان فاقد نقص قانونی بوده و ساخت و ساز آن بر پایه رعایت کردن اصول لازم صورت گرفته است.

باید دانست که در صورتی که به هر دلیلی گواهی پایانکار برای ساختمانی صادر نشده باشد، نمی شود هیچ گونه نقل و انتقالی در ارتباط با آن ملک را در دفترهای اسناد رسمی انجام داد. به شکل ساده تر برای گرفتن سند مالکیت و انتقال دادن آن به کس دیگری، وجود گواهی پایان کار ساختمان بسیار مورد نیاز  می باشد.

 

دلیل اهمیت اخذ گواهی پایان کار چیست ؟

همان طور که در ابتدا گفته شد، گواهی پایان کار ساختمان در آخر عملیات ساخت و ساز صادر می گردد. پس زمانی که ساختمانی دارای گواهی پایان کار می باشد، مفهوم آن این است که:

ملک ساخته شده بدون تخلف ساختمانی می باشد و مطابق با معیارهای فنی و مهندسی مورد تأیید شهرداری احداث شده می باشد ، می شود گفت که برای این ملک صورت مجلس تفکیکی تنظیم کرد.

با گرفتن گواهی پایانکار ساختمان، امکان تنظیم صورت مجلس تفکیکی از سوی اداره ثبت اسناد و املاک فراهم می گردد. بعد از صدور صورت مجلس تفکیکی می شود برای هر کدام یک از واحدهای موجود در ساختمان، سند مالکیت مجزا صادر گردد.

امکان صادر شدن سند برای ساختمان فراهم است. در اصل زمانی که گواهی پایان کار ساختمان صادر می گردد، می‌توانید برای دریافت سند اقدام کنید. باید دانست تا وقتی که سند را در اختیار نداشته باشید امکان فروش آن ملک برای شما وجود نخواهد داشت.

پس تا زمانی که ساختمان گواهی پایانکار نداشته باشد، دسترسی و اجازه انتقال رسمی سند از طریق دفترهای اسناد رسمی برای آن یجاد نمی شود.

اگر که مالک ساختمان بخواهد قبل از گرفتن پایان کار ساختمان بعضی واحدها را پیش فروش کند، قرارداد مربوط به این واحدها باید در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد و منعقد شود.

در این قرارداد، فروشنده بایستی متعهد شود که در هنگام مقرر گواهی پایان کار را دریافت کند.

همچنین در این قرارداد تاریخ بسیار دقیق حضور طرفین در دفتر اسناد برای انتقال سند ذکر می شود، که قطعا فروشنده باید در آن تاریخ گواهی پایانکار را همراه داشته باشد، چرا که بدون آن اجازه انتقال سند وجود ندارد.

در صورتی که ملک دارای تخلفات قانونی مختلفی باشد، پرونده مربوط به آن به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال می‌شود. در صورتی که در این کمیسیون رأی به پرداخت جریمه نقدی داده گردد، مالک باید جریمه را پرداخت کند و بعد از انجام این کار، گواهی پایان کار ساختمان صادر می گردد.

اخذ پایانکار

مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان

بعد از همه کار ساخت و ساز، مالک باید همراه با مدارک زیر به شهرداری مراجعه کرده و خواستار صدور گواهی پایانکار ساختمان شود. مدارک لازم برای این موضوع عبارتند از:

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی

اصل و کپی سند مالکیت

در صورتی که مالک اصلی فوت شده باشد، اصل و کپی انحصار وراثت و کپی شناسنامه ورثه لازم است

اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه

اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن

ارائه کارت سازه، کلیه گزارش های مرحله‌ای و برگه اتمام عملیات ساختمانی؛ همچنین در ساختمان‌های نوساز، ارائه تأییدیه استاندارد برای آسانسور

اصل و کپی پروانه ساختمان

نقشه معماری ملک دارایی مهر شهرداری منطقه به همراه CD

گام های دریافت گواهی پایان کار ساختمان

در این قست پارت از مطلب، گام هایی که باید گذر کرد تا گواهی پایان کار ساختمان صادر شود را ارائه می‌دهیم.

تشکیل پرونده

مالک باید فرم درخواست پایان کار را تهیه کند و آن فرم به وسیله او و ناظر تکمیل شود.

اگر ساخت و ساز انجام گردد نوسازی بوده باشد، باید عوارض نوسازی پرداخت شود و رسید آن ارائه شود.

بقیه مدارکی که برای تشکیل پرونده لازم هستند شامل: از سند مالکیت رسمی، نامه درخواست به شهردار برای اخذ دستور، فرم ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه و همچنین معین کردن زمان برای بازدید کارشناس دفتر فنی.

همین طور کارشناسان دفتر فنی و شهرداری باید از ساختمان تکمیل شده بازدید کنند، چرا که وجود مدارک بازدید و تأیید نظر آن‌ها هم لازم می باشد. پس باید کارهای زیر انجام شوند:

کارشناس دفتر فنی شهرداری مربوطه از جای ساختمان بازدید کند.

کارشناس شهرداری از محل بازدید کرده و گزارش وضع موجود را تنظیم کند.

فرم گزارش روند اجرای عملیات ساختمان به وسیله ناظر تکمیل شده و در اختیار مالک قرار گرفته باشد.

مالک در زمان مراجعه مدارک شناسایی را در اختیار داشته باشد.

تعیین  کردن تخلف

بعد از تحویل دادن مدارک گفته شده به وسیله مالک، باید منتظر ارائه نظر کارشناس بمانید.

اگر ملک بدون خلافی باشد، ادامه راه چندان طولانی نمی‌شود. بعد از آن، پرونده ملک به قسمت محاسبات می‌رود.

خروجی این پارت، ارائه برگه رسید عوارض، گزارش ناظر در مرحله پایانی و برگ اتمام بنا می باشد.

پیش نویس پایان کار ساختمان و رسید تأیید بازرسی، محتوای  برگِ اتمام بنا را تشکیل خواهد داد .

در صورتی که ملک دارای تخلف ساختمانی باشد، پرونده آن به کمیسیون داخلی ارجاع شده و در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی می‌شود.

بعد از آن، از مالک درخواستی می شود که به ۱۰ روز توضیحات خود درباره تخلف را ارائه باید دهد و پس از آن درباره پرونده تصمیم‌گیری می‌شود.

پس از طی شدن این گام و تصمیم‌گیری درباره آن، تأییدیه رئیس بازرسی، معاون شهرسازی و شهرداری صادر شده و به دبیرخانه شهرداری منطقه تحویل داده می‌شود.

در ارتباط با پرونده، اگر کمیسیون ماده ۱۰۰ رأی به جریمه دهد، مالک باید جریمه را پرداخت کند.

در صورت پرداخت جریمه به وسیله مالک، پرونده او در مسیر تمدید پروانه ساختمان یا اخذ گواهی پایان کار ساختمان قرار می‌گیرد.

در صورتی که جریمه پرداخت نشود، پرونده او به کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ ارسال می‌شود و این کمیسیون رأی به تخریب بنا خواهند داد.

بعد از آن حکم تخریب از طرف شهرداری به مالک ابلاغ می‌شود.

به شکلی که ظرف ۲ ماه از صدور حکم، تخریب بنا انجام نشود، شهرداری راساً اقدام به انجام این کار خواهد کرد و هزینه‌های آن را از مالک دریافت خواهد کرد.

باید به این نکته اشاره شود که در صورتی که ساختمان دارای اضافه ارتفاع و اضافه قد پای طرفین باشد، بایستی مالک از همسایه های ساختمان کسب رضایت کند.

همچنین اضافه بنا مشمول جریمه می‌شود که کمیسیون ماده ۱۰۰ درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند.

پایان کار ساختمان

در این پارت اول مالک باید با در اختیار داشتن اصل و کپی سند، اصل و کپی شناسنامه، رسید پرداخت عوارض نوسازی و کپی پایان کار ملک، دوباره مراحل تشکیل پرونده را طی کند.

بعد از طی این مراحل، واحد تشکیل پرونده شهرداری، پیش نویس پایان کار را آماده می‌کند.

سپس برگ گواهی پایانکار در قسمت پروانه ساختمان شهرداری تکمیل می گردد. برای تکمیل، این برگِ باید به امضای نهایی معاون شهرسازی، شهردار (معاول مالی اداری)، محاسب و پیش‌نویس گیرنده باید برسد.

پس از انجام این فرایند، پرونده به دبیرخانه شهرداری می رود و گواهی ممهور به مهر، شماره و تاریخ شهرداری می‌شود.

با پشت سر گذاشتن این گام ها می شود گفت که کار صدور مجوز به اتمام رسیده است و بعد از زمانی گواهی پایان کار ساختمان صادر می‌شود.

گواهی پایان کار

گام های دریافت گواهی پایانکار ساختمان‌های قدیمی

اگر بخواهید سند یک ساختمان یا ملک قدیمی و کلنگی را انتقال دهید، نیاز به اخذ پایانکار جدید را دارید.

داشتن پایان کار جدید برای ساختمان‌های کلنگی با عمر ۲۹ سال یا بیشتر  بسیار ضروری است.

برای گرفتن پایانکار ساختمان قدیمی، با توجه به ساختمان مورد نظر، سه حالت پیش می‌آید:

بیشتر ساختمان‌ها یا املاک کلنگی دارای پایانکار قدیمی هستند.

در شکلی که ملک شما در این دسته جای گیرد، به سادگی و با تحویل مدارک قدیمی درخواست می‌دهید گواهی پایان کار جدید برای شما صادر شود.

احتیاجی به وجود برگه اتمام عملیات ساختمانی در بین مدارک تحویلی شما برای دریافت گواهی پایان کار وجود ندارد.

بعضی از ساختمان‌های قدیمی دارای سند و پایان کار قدیمی هستند، ولی مالک در آن‌ها تغییراتی ایجاد کرده است؛ مانند یک طبقه به ساختمان ویلایی اضافه کرده است.

برای انجام این کار به مجوز شهرداری احتیاج دارید. در صورتی که مالک مجوز این کار را نداشته باشد، باید با داشتن همه مدارک گفته شده برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان، به شهرداری مراجعه کنید.

پس از آن پرونده ساختمان به کمیسیون ماده ۱۰۰ یا کمیسیون داخلی شهرداری ارسال داده می‌شود و جریمه‌ای برای آن تعیین می گردد.

پس از پرداخت کردن جریمه، پایان کار جدید صادر میگردد. حالت سوم مربوط به ساختمان‌های قدیمی‌ای است که بدون هیچ گونه مجوز و پایان کار و یا حتی سند ساخته شده‌اند.

گرفتن پایانکار جدید برای ساختمان‌های کلنگی این چنینی خیلی دشوار است و روند  قانونی پیچیده و دشواری را پیش روی مالک قرار می‌دهد.

سخن پایانی

همان طور که گفته شد، برای تمامی انتقال سند و یا دریافت صورت مجلس تفکیکی، نیاز به گواهی پایان کار دارید.

با توجه کردن به ضرورت در اختیار داشتن گواهی پایانکار، چه برای ساختمان‌های نوساز و چه برای ساختمان‌های کلنگی، اطلاع داشتن از شرایط و نحوه اخذ آن می‌تواند مانع از سر درگمی مالک گردد و کارهای او را زودتر پیش ببرد.

در این متن بعد از تعریف گواهی پایانکار ساختمان، مدارک لازم برای دریافت و همچنین مراحل اخذ آن توضیح داده شده است.

 

از دیگر مطالب ما :

اخذ پایان کار | پایانکار | اخذ پایانکار | شرکت آموت

سند تفکیکی | سند تفکیکی چیست | اخذ سند تفکیکی

بیمه ساختمان | بیمه ساختمانی | دلایل بیمه گرفتن

ما را در شبکه‌های اجتماعی نیز دنبال کنید

اینستاگرام

آپارات

خروج از نسخه موبایل