آموت

شرکت فنی مهندسی آموت

حرفه ای ترین شرکت مهندسی در غرب تهران

تماس با ما : ۵۶۶۰ ۷۲ ۴۴ – ۰۲۱

تهران ، شهرک گلستان

شنبه - چهارشنبه 8 صبح - 5 عصر

بالا

طراحی پلان معماری فاز۲

 هر پروژه از ساختمان به طور معمول دارای ۳ فاز طراحی میباشد که شامل فاز صفر ، فاز یک و فاز دو است. فاز صفر مطالعات بر اقلیم ، نیاز مالک و… انجام میپذیرد ، فاز یک طراحی که پیش تر در مورد آن صحبت کرده ایم شروع میشود و بعد از آن وارد فاز ۲ طراحی معماری میشویم. در کل منظور از فاز ۲ طراحی ، نمایش جزئیات بیشتری از ساختمان است که مهندس معمار آن را طراحی کرده تا در زمان اجرا ، مجری بتواند دقیقا همان مواردی که در ذهن مهندس معمار بوده است را اجرا کند. در طراحی پلان معماری منظم فاز ۲ بزرگ نمایی سرویس ، بزرگ نمایی راه پله ، تیپ بندی درب و پنجره ، مبلمان و… طراحی میشود و این امر باعث بازدهی بهتر و اجرای اصولی تر در ساختمان میگردد.

فاز ۲ معماری

در این محتوا میخواهیم در مورد فاز ۲ ساخت ویلا و آپارتمان بحث کنیم. این فاز دارای زیر مجموعه هایی گوناگون می باشد، که از گام ابتدایی شروع ساخت یک سازه مورد کاربرد هستند و تا پایان کار و پروژه به بهره برداران کمک می نمایند. در حقیقت فاز ۲ معماری، تاسیسات، سازه و الکتریکی جزء این زیر مجموعه ها هستند، و هر یک دارای جایگاه ویژه ای می باشند.

برای افرادی که اصلا چیزی از واژه فاز ۲ نمی دانند، بهتر است تعریفی ساده در رابطه با آن ارائه نمود. این واژه امروزه به این معنی می باشد، که اگر بخواهیم نقشه کشی اصلی مرتبط با هر ساخت و سازی را انجام دهیم، باید از این فاز استفاده کنیم. یعنی در فاز دوم موارد اصلی مربوط به پروژه ساخت انجام می شود. البته فازهای صفر و یک نیز وجود دارند، که در اینجا ربطی به موضوع مورد بحث ما ندارند.

فاز ۲

اما توضیحی کوتاه برای درک بهتر فاز ۲ به آنها خواهیم داشت. فاز صفر یک پروژه معماری به فراهم نمودن نقشه برای آغاز کار گفته می شود. فاز یک نیز به مرحله رسم دقیق نقشه ها با مقیاسی تعیین شده، که روابط مابین فضاها و مشخصات نماهای ساختمان را مشخص می کند، می گویند. فاز ۲ معماری بر اساس مقررات ملی ساختمان، ضوابط و شرایط سازمان مدیریت برنامه و بودجه آماده می شود.

این پلان های آماده شده، باید دارای اطلاعات و جزئیات اجرایی کامل باشند، چون در زمان اجرای پروژه ساخت و ساز از آنها استفاده خواهد شد. لذا برای ادامه کار بسیار مهم و کاربردی هستند. البته ناگفته نماند، که فاز یک قابل تبدیل به فاز دوم است و این شامل رعایت  اصول و نکاتی است که باید برای این تبدیل سازی مورد توجه قرار گیرد. 

فاز صفر معماری به چه معناست ؟

به طور عادی فاز صفر معماری از چند بخش تشکیل شده است: آماده سازی و مطالعات مربوط به شناسایی و بررسی پروژه طراحی معماری بر طبق اهداف تعیین شده و مطابق ضوابط و استانداردهای مورد عمل و اقلیم، الزامات شرایط محیطی و قوانین و استانداردها و تهیه گزارش کامل توجیهی از جمله این موارد میباشد. از طرفی دیگر فاز صفر معماری کلیه نقشه ها با رعایت نوع کاربری ها بصورت پروتوتایپ تهیه و همراه با مطالعات اولیه به تایید کارفرما می رسد.

فاز یک معماری به چه معناست ؟

پس از اینکه فاز صفر پروژه معماری به خوبی انجام شد و پروژه به شکل‌های گوناگون مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت ، کار به طراحی پلان معماری سازه مورد نظر میرسد به این نقشه هایی که ویژگی های معماری ساختمان که در آنها روابط و اطلاعات محدودی از جمله نوع استقرار بنا و روابط فضا ها و مشخصات نمای ساختمان را دارا هستند نقشه فاز یک معماری می گویند.فاز یک معماری اجرای اطلاعات کسب شده فاز صفر در قالب ارائه طرح ها و نقشه های اولیه یا نقشه های فاز یک می باشد و این نقشه ها که شامل پلان ها ، نماها و مقاطع می باشند برای ارایه جهت گرفتن مجوز های لازم برای ساخت به مراکز صدور پروانه اعم از شهرداری ها یا بخشداری ها کار گرفته می شوند.

طراحی فاز دو (۲) معماری چیست ؟

بهتر است بدانید که نقشه کشی اصلی مربوط به هر ساخت و ساز در فاز دوم انجام میشود، فاز صفر و فاز یک پروژه معماری اکثرا نقشه اماده سازی را دارند و بخش اصلی کار در فاز دو میباشد، نقشه فاز دو معماری بر طبق مقررات ملی ساختمان و ضوابط سازمان مدیریت برنامه و بودجه تهیه می شود، این نقشه های فاز ۲ هستند که تمامی اطلاعات و جزئیات اجرایی را دارند و برای اجرای پروژه ها بکار گرفته میشوند و به همین دلیل نیز دارای اهمیت بیشتری هستند. در این نوع از نقشه ها مهندسین به طراحی نقشه های سازه ، مکانیک و برق می پردازند .

نقشه های فاز ۲ معماری شامل چیست؟ لیست نقشه های فاز ۲ معماری

نقشه فاز ۲ شامل ترسیم و ارایه نقشه های اجرایی ساختمان برای اجرا یا ارائه به پیمانکاران می باشد. در ادامه بحث برای شما لیستی از نقشه های اجرایی فاز دو را آماده کرده ایم :
  •  فهرست نقشه های فاز دو
  •  پلان تاسیسات مکانیکی
  • پلان سقف کاذب
  • کدگذاری
  • پلان نعل درگاه
  • پلان تاسیسات الکتریکی
  • برش های فاز دو
  • نماها
  • جدول نازک کاری
  • پلان اندازه گذاری
  • پلان فونداسیون و کرسی چینی
  • پلان تیر ریزی
  • سایت پلان
  • پلان فاز دو بام
  • بزرگنمایی سرویس بهداشتی
  • بزرگنمایی پله
  • تیپ بندی در و پنجره
  • پلان کفسازی و مبلمان

نمونه پلان فاز ۲ معماری

شرکت فنی مهندسی اموت
شرکت فنی مهندسی اموت

تفاوت نقشه فاز یک و نقشه فاز دو معماری

تا این قسمت از مطلب توضیح کاملی از نقشه های ۳ فاز معماری را برای شما عزیزان ارائه دادیم ، اکنون به توضیح تفاوت های نقشه فاز یک و  فاز به صورت اختصاصی میپردازیم ، نقشه های فاز یک معماری دارای اطلاعات محدودی هستند که تنها در حد معرفی و آشنایی با پروژه اطلاعات دارند اما نقشه های فاز ۲ معماری دارای تمامی اطلاعات مربوط به سازه می باشد که از این اطلاعات میتوان به اطلاعات اجرایی پروژه مانند ابعاد ستون‌ ها ،جنس دیوار ها و مصالح کف سازی مباشد، در تعریف کلی میشود گفت که نقشه های فاز ۲ همه جزئیات اجرایی پروژه معماری را دارا هستند. نقشه فاز ۲ در واقع همان نقشه هایی هستند که برای اجرایی و نهایی کردن پروژهای معماری استفاده میشوند.

نکته

نقشه های فاز۲ از دو بخش مجزا تشکیل شده اند

نقشه های فاز دو معماری و نقشه های فاز دو سازه

نقشه فاز ۲ سازه

طراحی و محاسبه نقشه های سازه ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند، چون از یک سو با جان و مال انسان ها در ارتباط است و از سوی دیگر حساسیت های بسیاری در این رابطه در مهندسین مشاور، شهرداری و نظام مهندسی وجود دارد. نکته مهم دیگر نیز تاثیراتی است که گاها چشم گیر است و بر هزینه های ساخت تاثیر خواهد داشت. همه این ها باعث می شوند تا نقشه های سازه یکی از اصلی ترین قسمت ها در تهیه نقشه ساختمان باشند.

قبل از تهیه نقشه فاز دو معماری، تهیه نقشه های سازه الزامی می باشد، معمار برای تهیه نقشه های اجرایی باید نقشه های سازه را با پلان های فاز یک تطبیق و به تهیه نقشه فاز ۲ بپردازد.

نقشه فاز ۲ معماری

نقشه های فاز دو معماری و هرچه با آن در ارتباط است توسط مهندس معمار تهیه میشود و اطلاعاتی از قبیل مشخصات مصالح و جزئیات اجرایی بخش های مختلف ساختمان که اجرای پروژه لازم و ضروری هستند در نقشه ذکر میشود.

برترین نرم افزار برای ترسیم نقشه فاز ۲ چیست؟

ترسیم نقشه های فاز ۲ و اجرایی یکی از نکاتی است که به نرم افزار حرفه ای مخصوص طراحی اتوکد نیازمند می باشد یعنی برای طراحی پلان های فاز ۲ باید بتوانید به صورت حرفه ای با نرم افزار اتوکد نقشه کشی کار کنند و با همه قسمت های آن آشنا بوده و در ترسیم فنی را نیز در داخل فنون خود داشته باشند.

 رسم پلان و نقشه فاز ۲ اجرایی

اگر بخواهید به ترسیم نقشه های فاز دو بپردازید در آغاز باید طرح کلی مجموعه مورد نظر را ترسیم نمایید یعنی به طراحی فاز یک بپردازید و در ادامه بحث با تایید این طرح توسط مهندسین و عوامل دیگر اقدام به طراحی پلان فاز ۲ معماری سازه گرفته شود و در ادامه ترسیمات دیگر برای اجرایی کردن پروژه انجام شود. طراحی نقشه فاز ۲ نیازمند داشتن تخصص در زمینه کار با اتوکد و ترسیمات فنی و داشتن اطلاعات کامل در رابطه با سازه های گوناگون می باشد.

به‌روز‌ترین مصوبه های مربوط به نقشه فاز ۲

 کنترل طراحی نقشه‌های فاز ۲ جهت استمرار نظارت بر مطابقت تهیه نقشه‌ها با اصول و ضوابط فنی، ارتباطی به ارجاع کار به ناظر ندارد و این دو موضوع در دو فرآیند جدا از هم پیگیری خواهد شد.

کنترل نقشه‌های فاز ۲ ازاین به بعد از طریق شرکت‌های طراحی با رتبه (گرید) بالای تعیین صلاحیت شده توسط نظام‌مهندسی انجام خواهد شد و بدین‌صورت روند بوروکراتیک بررسی در نظام‌مهندسی قطع خواهد شد.

 تأیید نقشه‌های فاز ۲، اعم از بررسی کنترلرها و اعمال اصلاحات به وسیله طراح حداکثر یک ماه خواهد باشد. بعد از انقضای این زمان یک‌ماهه، پرونده روند صدور پروانه را بر طبق آخرین ویرایش نقشه‌ها طی خواهد کرد و در صورت تغییر نقشه‌های نهایی در درخواست تغییر نقشه لحاظ خواهد شد.