آموت

شرکت فنی مهندسی آموت

حرفه ای ترین شرکت مهندسی در غرب تهران

تماس با ما : ۵۶۶۰ ۷۲ ۴۴ – ۰۲۱

تهران ، شهرک گلستان

شنبه - چهارشنبه 8 صبح - 5 عصر

بالا

طراحی و محاسبات سازه

 طراحی و محاسبات سازه دقیق :

طراحی و محاسبات سازه به طور کل ، طراحی بخش سازه ای ملک است که توسط مهندس محاسبات ، با توجه به طراحی معماری ، طراحی میگردد. در واقع هر طرح معماری باید بر روی سازه ای بنا شود که میتواند بتنی یا فلزی باشد. طراحی و محاسبات سازه دقیق بسیار مهم است زیرا ساختمان را در برابر زلزله ، رانش زمین و… مقاوم میسازد ، طراحی اصولی و با توجه مقررات ملی ساختمان لازمه ی طراحی در بخش سازه میباشد.

تمامی پروژه ساختمانی بر حسب طرح معماری مورد نظر کارفرما بنا می شود . طرح معماری در اصل باید بر روی یک سازه بنا گردد . به همین دلیل طراحی و محاسبات سازه بستری برای پیاده‌سازی صحیح طرح معماری است. با توجه به اولویت و اصالت طرح های معماری، طراحی و محاسبات سازه بر حسب ظرفیت‌ها و قابلیت‌های طرح معماری انجام می گردد . قطعا آن‌چه که در پروژه نهایتا دیده خواهد شد، تجسم طرح معماری پروژه است، پس هماهنگی محاسبات سازه با معماری اهمیت فراوانی دارد.
معماران تقریبا در طراحی خود توجه به محدودیت‌های سازه‌ای ندارند. البته در مهندسی سازه تقریبا هیچ چیز غیر ممکن و محدود نخواهد بود . در بسیاری از پروژه‌‌ها ، پس از مهندسی ارزش سازه و معماری، افزایش هزینه‌های سازه‌ای ممکن است طرح معماری را مورد تغییر سازد. پس چنان چه بهینه‌سازی محاسبات سازه کاربردی گردد ممکن است طرح‌های پرهزینه معماری با هزینه‌ای کمتر امکان پیاده‌سازی پیدا کنند. طرح‌های پیچیده و جذاب معماری برای مهندسین آموت مسئله‌ای پیچیده و جذاب است که بایستی با بهترین عملکرد و کمترین هزینه، طراحی شود.

 

بررسی محاسبات سازه اولین قدم قبل از پیاده کردن روند طراحی معماری هر ساختمان می باشد و در واقع پایه و اساس هر ساختمان است که باید به بهترین شکل و بسیار دقیق انجام پذیرد و باید در هماهنگی با طرح معماری باشد. مهندسی سازه یک رشته تحصیلی است که به فرد کمک می کند تا در مورد آنچه در ساخت یک ساختمان انجام می شود یاد بگیرد. انجام محاسبات سازه تا موقعی که تحصیل نکرده باشید و تجربه مرتبطی در این زمینه نداشته باشید امکان پذیر نمیباشد. طراحی یک ساختمان شامل رشته های زیادی است که هر یک تا حدودی در این کار سهیم هستند. معماران به ایده های ساختمانی شما جان می بخشند و آنها را به گونه ای که می خواهید انجام میدهند.

چرا طراحی سازه ساختمان انجام می شود ؟

محاسبات سازه نقش اصلی در پایداری یک ساختمان دارد و با توجه به اینکه کشورمان ایران در منطقه زلزله خیزی واقع شده است اهمیت این موضوع چند برابر می کند و ضروری است طراحی سازه ساختمان برای خانه هایی که بیش از یک طبقه توسط مهندسان سازه انجام می پذیرد و به عنوان مشاور در پروژه های ساختمانی در کنار سازندگان ساختمان هستند. 

علاوه بر ساختن خانه‌های جدید، مهندسان سازه به بهبود خانه‌های فرسوده کمک می‌کنند تا در هزینه‌های صاحبان خانه صرفه‌جویی شود. یکی از مراحل مهم ساخت و بهسازی یک خانه یا ساختمان جدید، محاسبات سازه ای است که به وسیله مهندسان سازه انجام می شود.

محاسبات سازه

 طراحی سازه و انجام دقیق محاسبات سازه چه ویژگی های دارد؟

طراحی سازه و انجام دقیق محاسبات سازه یک روش پیچیده و سخت است که از چندین مرحله تشکیل شده است و با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری صورت میگیرد. عمل طراحی یک ساختمان شامل رشته های بسیاری است که هر یک تا حدودی در این کار سهیم هستند. معماران به ایده های ساختمانی شما جان می بخشند و آنها را به گونه ای که می خواهید می‌سازند.
مهندسان مختلف وظیفه ساخت و سازهای متفاوت را بر عهده دارند و مهندسان سازه، ساختمان را پایه گذاری و محاسبات سازه را انجام می دهند. آنها مسئول طراحی سازه هایی هستند که می تواند گرانش را به چالش بکشد، در مقابل بادهای شدید و در برابر زلزله مقاومت کنند و حتی بعد از زلزله های مرگبار به ایستایی خود ادامه دهد.

محاسبات سازه ساختمان چیست؟

این یک پروسه جامع با محاسبات دقیق است، اگر به سادگی بخواهیم آن را بیان کنیم. این محاسبات شامل طراحی فونداسیون ، تیرها ، سقف و اسکلت ساختمان است که شامل:

  • اطلاعات، اندازه گیری ها و الزامات پی ها و مقدار حفر آنها.
  • تحلیل بارگذاری شامل بارهای زنده، بارهای مرده و بارهای وارد شده توسط نیروهای طبیعت.
  • محاسبه مواد خام و نیروی کار مورد نیاز برای کار همراه با هزینه های مورد انتظار ساخت و ساز و یک مقیاس زمانی.
  • ابعاد دقیق و برنامه ریزی دقیق کار سازه، اتصالات، دیوارها، تیرها و غیره.
  • اطلاعات در مورد نوع آرماتور مورد استفاده؛ فولاد یا بتن.
  • خطر بالقوه، ملاحظات زیست محیطی و آمادگی برای زلزله.

فواید محاسبات سازه چیست ؟

محاسبات سازه یک شبکه ایمنی را برای صاحبان خانه فراهم می کند. این موضوع تضمین می کند که اسکلت ساختمان مناسب در مقدار مناسب به کار ساخت و ساز اختصاص داده شده است. و ساکنین را در مقابل نیروهای زلزله محافظت می کند محاسبات سازه ساختمان را در برابر خطرات احتمالی طبیعت مقاوم میساز.

محاسبات سازه ویلا سازی

چه موقعی محاسبات سازه مورد نیاز است؟

محاسبات سازه بلا استثنا برای ساخت خانه ها و ساختمان های اسکلت فلزی و اسکلت بتنی جدید امری ضروری است. برای ایستایی خانه ها، ساختمان ها و الحاقات ساختمان محاسبات سازه ای دقیق ضروری است. با انجام این محاسبات شما می توانید خطرات احتمالی ساختمان در برابر بارهای وارده و نیروهای جانبی را به صورت کامل خنثی کنید.

محاسبات سازه در طراحی نقشه های کوچک نیز کاربرد بسیاری دارند اگر مشکل ستون در وسط ساختمان را دارید باید گفت که اگر عرض آپارتمان کمتر از ۶ متر است پس بنابراین در اصلاح طراحی نقشه اتوبوسی دارید و اصلا نیازی به جایگزاری ستون در وسط ساختمان نیست.

 

فواید محاسبات سازه بتنی و فلزی:

انجام محاسبات سازه برای اسکلت فلزی و اسکلت بتنی یک نیاز الزلمی است و باید با استانداردهای ساختمان سازی و آیین نامه نظام مهندسی صورت گیرد.
هیچ کس نمی خواهد همه چیز به طور اشتباه جلو برود یا تمام بودجه‌ای که برای ساخت ساختمان خرج کرده از بین برود و نابود شود، لذا، محاسبات سازه یک شبکه ایمنی را برای صاحبان خانه فراهم می کند. این موضوع تضمین این را میدهد که مواد مناسب در مقدار مناسب به کار ساخت و ساز اختصاص داده شده است.
اختلاف هایی که بین سازه فلزی و سازه بتنی از نظر هزینه و از نظر مقاومت سازه ای وجود دارد که شما باید متناسب با نیاز خود و بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید یکی از آنها را برگزینید.

سازه های فلزی به دو مدل کارخانه ای و کارگاهی ساخته می شوند:

در روش کارخانه ای طراحی سازه ساختمان کاملا به صورت سفارشی است و با توجه به محاسبات سازه جزئیات آن مشخص می شود و همچنین کیفیت جوش ، اتصالات و ساخت این سازه ها معمولا بالاتر است به گونه‌ای که سازمان نظام مهندسی ساختمان به مالکین و مهندسین ناظر تاکید می کند سازه فلزی حتما باید در کارخانه تهیه و تولید شود.

در روش کارگاهی تیرآهن IPE یا IPB از بازار آهن تهیه می شود و عملیات جوش ، برش و مونتاژ آهن آلات در ساختمان صورت می گیرد در این روش هزینه اجرای سازه اقتصادی تر خواهد بود.

به علت قیمت بالای آهن آلات طراحی اسکلت فلزی باید با دقت بیش‌تری نسبت به بتنی انجام شود تا تناژ مصرفی آهن پایین بیاید.

چالش های طراحی سازه ساختمان

یکی از پیچیدگی‌های طراحی سازه تامین پارکینگ است تامین پارکینک در نقشه های شهری بسیار ضرورت دارد چون از دست دادن یک پارکینگ در شهری مثل تهران مساوی با کم شدن یک طبقه از ساختمان چالش بیشتر موقعی است که قصد طراحی نقشه آپارتمان سه خوابه را داشته باشیم چون ستون ها در طبقات مسکونی باید طوری طراحی و جایگذاری شوند که علاوه بر تامین پارکینگ کمترین اثر را در پلان معماری داشته باشد و ستون مزاحمی در وسط فضا وجود نداشته باشد.

تفاوت بین سازه فلزی و سازه بتنی شامل:

  • اولین فرقشان به نوع اجرا و همچنین زمان اجرا باز میگردد که هر دو سازه یعنی اسکلت فلزی و اسکلت بتنی با یکدیگر تفاوت دارند.
  • دومین تفاوتشان به میزان وزن مقطع اسکلت بتنی و فلزی باز می گردد که وزن مقطع اسکلت بتنی تقریبا ۳۵ درصد پایین‌تر از مقاطع سازه ای اسکلت فولادی است
  • سومین تفاوت به بودجه اجرا باز می گردد که اغلب هزینه اجرای سازه اسکلت بتنی کمتر از اسکلت فولادی است (با احتساب هزینه حجم بتن، قیمت میلگرد مصرفی و دستمزد اجرای بتن)
  • چهارمین فرقشان این است که اسکلت فلزی فقط از مقاطع فولادی تشکیل می شود ولی اسکلت بتنی از بتن و کاشت میلگرد فولادی
  • پنجمین تفاوت به نوع شکل پذیری سازه بتنی و سازه فولادی ارتباط دارد.
  • همچنین اتصالات دو سازه نیز با یکدیگر فرق دارند
  • در موقع وقوع زمین لرزه نیز رفتار سازه ای اسکلت فلزی با اسکلت بتنی متفاوت است.