نماد سایت شرکت آموت

طراحی نمای ساختمان | نمای ساختمان | طراحی نمای ساختمان در تهران

طراحی نمای ساختمان تاثیر زیادی در قضاوت مردم از کیفیت ساخت هر پروژه ساختمانی دارد. نمای بیرونی هر ساختمان همانند هویت یک ساختمان است و باید همسو با بافت ساختمان های مجاور آن باشد. اولین چیزی که در یک منطقه مسکونی مشاهده میشود ساختمان های آن منطقه است و مهم ترین چیزی که به چشم می آید نماهای ساختمان آن منطقه است. نمای ساختمان جز اصلی ساختمان میباشد که تصویر ذهنی شهروندان از آن شهر است. برای طراحی نما ساختمان خوب است که مصالح را بشناسید. در این مطلب به اصول طراحی نمای بیرونی ساختمان میپردازیم.

طراحی نمای ساختمان | نمای ساختمان | طراحی نمای ساختمان در تهران

انواع طراحی نما ساختمان

نمای ساختمان های مسکونی

در نمای ساختمان مسکونی باید از مصالحی استفاده شود که در شهر مورد نظر یا نهایتا در استان ، به وفور یافت میشود و بسته به اقلیم منطقه مصالح نمای خود را انتخاب کنید. البته نوع مصالح استفاده شده بستگی به خواسته و سلیقه کارفرما است.

در طراحی نمای ساختمان مسکونی سبک های مختلفی وجود دارد اما امروزه از دو سبک مدرن و کلاسیک بسیار استقبال میشود. به همین دلیل بهترین سبک ، سبکی است که به بافت منطقه مورد نظر باشد.

نما مدرن ساختمان

نمای مدرن در زمینه بصری و فضای شهری از قوانین و قوائد خود استفاده میکند. استفاده از ریتم های عمودی و افقی و زاویه دار و همچنین استفاده از مطالح جدید و تکنولوژی روز دنیا بر جذابیت و پویایی نمای مدرن میافزاید.

نما کلاسیک ساختمان

نما کلاسیک یا نما رومی یکی از محبوب ترین نما های ساختمانن در ایران به حساب می آید. تقارن یکی از مهم ترین اصول طراحی نمای کلاسیک میباشد.این نما از اصالت زیادی برخوردار است.

نما نئوکلاسیک ساختمان

نما نئوکلاسیک از معماری رم باستان و یونان و از سبک معماری رنسانس استفاده میکند. این نوع نما به نوعی سبک مدرنی است که پوسته و لایه ای بر معماری و نمای کلاسیک کشیده شده .

نما بیرونی ساختمان ویلایی

نما بیرونی ساختمان ویلایی تاثیر زیادی در افزایش ارزش مادی و بصری آن دارد. همچنین نمای بیرونی ساختمان در برابر آب و باد و گرد و خاک و تغییرات شرایط جوی قرار میگیرد و در نتیجه ضروری است که از مصالح با کیفیت استفاده شود که در این تغییرات دچار آسیب نشود و زیبایی و کیفیت خود را حفظ کند.

برای طراحی نمای بیرونی ساختمان ویلایی طرح های مختلفی وجود دارد که میتوان به کلاسیک ، مدرن ، فولدینگ ، سنتی و ایرانی ، دیکانستراکشن و غیره اشاره کرد. بهترین انتخاب برای نمای بیرونی ویلا طرح های کلاسیک و یا مدرن است.

مهمترین نکته در نمای بیرونی ساختمان های ویلایی ، موقعیت جغرافیایی آن است. برای انتخاب بهترین طرح باید به شرایط آب و هوایی منطقه و بافت شهری آن توجه داشت.اگر نمای ساختمان شما زیبا باشد اما زیبایی بصری را رعایت نکرده باشند و از مصالح با کیفیت و زیبا بهره نبرده باشند ، از ارزش مادی ویلا کاسته میشود.

چطور پروانه ساختمان بگیریم ؟ | شرکت فنی و مهندسی آموت

نما ساختمان های تجاری یا اداری

در طراحی نمای ساختمان های تجاری و یا اداری معمولا باید از عناصری استفاده کرد که نشان دهنده ماهیت ساختمان میباشد و با بافت شهری و منطقه همخونی دارد . از سبک هایی که میتوان برای طراحی نمای ساختمان های اداری استفاده کرد میتوان به سبک های مینیمال ، مدرن ، کلاسیک ، سنتی یا تلفیقی اشاره کرد.

نمای مینیمال

این نما بسیار ساده است و از مصالح و متریال یک دست و هماهنگ استفاده شده است.

 

نمای مدرن

با مصالح به روز و مطابق با مد ساخته میشود. این سبک نسبت به سبک کلاسیک ساده تر است.

نمای کلاسیک

این سبک با مصالحی مانند سنگ یا چوب یا آجر ساخته میشود و معمولا طرفداران خاص خودش را دارد.

نمای سنتی

مطابق با سبک سنتی و المان های سنتی منطقه طراحی میشود و بسیار زیبا و آرامش بخش میباشد.

سبک تلفیقی

در این سبک از انواع مصالح و متریال های مختلف استفاده میشود.

جواز ساخت در کمترین زمان | گرفتن جواز ساخت | جواز ساخت در تهران

اصول طراحی نمای ساختمان

پیش از هر چیزی باید به چند اصل مهم توجه داشته باشید:

مصالح قابل استفاده در نمای ساختمان

اجرای نمای ساختمان به سه طریق صورت میگیرد:

در نمای ساختمان میتوان از مصالح مختلف استفاده کرد که هر کدام معایب و مزایا خود را دارند و شما طبق نیاز و سلیقه خود در مورد آن تصمیم میگیرید. از جمله مصالحی که میتوان در نما ساختمان استفاده کرد میتوان به کامپوزیت، آجر ، سنگ ، سیمان ، شیشه ، سرامیک ، چوبی ، مینرال ، رومی و نانو اشاره کرد.

قیمت طراحی نما ساختمان

مسائل زیادی روی قیمت طراحی نمای ساختمان تاثیرگذار میباشد. این هزینه ها به نسبت نوع مصالح مورد استفاده در طراحی نمای بیرونی ساختمان متغیر میباشند . بطور مثال هزینه سرامیک متفاوت از هزینه شیشه و سنگ است. در کنار کیفیت ، متراژ بنا و سبک استفاده شده در طراحی آن نیز تاثیرگذار میباشد. همچنین هزینه ای برای حقوق کارگران و معماران نیز باید بپردازید.

سعی کنید هیچگاه برای کاهش هزینه ها از مصالح بی کیفیت استفاده نکنید که در آینده برای فروش ساختمان  و یا ترمیم آن دچار ضرر نشوید.

 

طراحی نمای ساختمان

فرآیند طراحی نمای ساختمان هنگام طراحی ساختمان‌ها یا سازه‌های مهندسی، چه برای تحصیلات دانشجویی و چه برای مشتریان، می‌تواند بسته به پیچیدگی آنها و بسته به نوع طراحی ساختمان متفاوت باشد:   طراحی ساختمان مرتفع، طراحی ساختمان تجاری، طراحی ساختمان اداری، طراحی ساختمان آپارتمانی، ترکیبی. کاربری، طراحی نمای ساختمان، طراحی پارکینگ. به عنوان مثال، آیا می خواهید یک خانه ییلاقی کاملاً جدید، یک پاسیو یا بازسازی یک ساختمان موجود را طراحی کنید؟

در اینجا مراحل اصلی است که باید دنبال کنید:

مرحله اول:

طراحی هر ساختمانی باید با تحقیقات اولیه شروع شود. در این مرحله با موارد زیر سروکار دارید:

بررسی دقیق‌تر سبک زندگی مشتری، از جمله محیط خانه. ایجاد یک فاکتور از بودجه لازم برای شروع کار                                                                  

مرحله دوم:

طراح خود را انتخاب کنید ،این احتمالاً مهمترین بخش در هنگام طراحی ساختمان است توصیه می شود به دنبال معمارانی باشید که در مدیریت ساخت و ساز عالی هستند. همچنین، باید تجربه معمار و همچنین توانایی او را برای ارائه پروژه در نظر بگیرید. از تماس با مشتریان گذشته برای تأیید میزان تأثیر معمار در کار خود دریغ نکنید .

مرحله سوم:

یک تجزیه و تحلیل جامع انجام دهید این یک مرحله مقدماتی دیگر است که تا حد زیادی تعیین می کند که پروژه در نهایت چگونه خواهد بود. با قرارداد با یک متخصص طراحی ساختمان این کار را انجام دهید.

مرحله چهارم:

قرارداد طراحی بعد از تکمیل تجزیه وتحلیل، مرحله بعدی امضای قرارداد است. اگر در طول تجزیه و تحلیل متقاعد نشدید که بعد از ارائه به مرحله بعدی بروید، اکنون زمان آن است که به دنبال خدمات یک طراح دیگر باشید. در صورت موافقت با طراح در هنگام تحلیل ، مرحله بعدی ایجاد یک پایان نامه است که باید به قرارداد پیوست شود. بنابراین، شما باید به بودجه پروژه نگاه کنید و چالش‌های پیش‌بینی در طول مسیر را در نظر بگیرید. نکته مهمی که در این مرحله باید به آن توجه کرد این است که کارشناسان طراحی ساختمان با هزینه/متر مربع کار می کنند.

مرحله پنجم:

توسعه طراحی ساختمان است در این مرحله ترجیح داده شده ترین طرح مفهومی انتخاب می شود. سپس، طراح طرح انتخابی را به سطح بعدی می‌برد

ایجاد طرح اولیه

این مرحله بسیار مهم است زیرا بیشترین جزئیات ساختمان را ارائه می دهد که شامل چیدمان اتاق ها، انتخاب اولیه سیستم های ساخت و ساز، کف فضای باز و چیدمان مبلمان است. طراح همچنین ساختمان را تجسم خواهد کرد.. در این مرحله، نرم افزار ساخت و طراحی برای کمک مفید است. برخی از نمونه های نرم افزار طراحی ساختمان خوب و ساده برای استفاده در معماری عبارتند از SketchUp از AutoDesk، ARCHICAD توسط Graphisoft و Digital Blue.

مرحله هفتم:

طرح نهایی را ایجاد کنید این طرحی است که ساختمان در نهایت به خود خواهد گرفت و باید شکل های متفاوتی داشته باشد تا مشتری به راحتی هر فضا را چه در داخل و چه بیرون تصور کند. به عنوان مثال، مبل چگونه در اتاق نشیمن قرار می گیرد؟ شیرهای حمام چطور؟ در اینجا اجزای اصلی طراحی نهایی ساختمان آمده است: پلان طبقه ساختمان و همچنین فرم ساختمان.. سیستم ساخت و ساز خانه. تهویه مطبوع (گرمایش / سرمایش). سیستم آب خانه، پلان منظر ساختمان. فضای داخلی ساختمان، از جمله تکمیل و چیدمان. لوازم اصلی ساختمان مانند سیستم انرژی های تجدیدپذیر و شبکه آب گرم.

در اتمام طراحی نهایی، جایی است که بودجه آشکار می شود زیرا بیشتر محصولات نهایی و سایر جنبه های مدیریت ساخت و ساز مشخص می شود. در دانشگاه، استادان در آموزش دانش‌جویان بر آن اصرار زیادی دارند، زیرا توانایی کسب و استفاده از مواد مناسب به منابع موجود بستگی دارد.. توجه داشته باشید که تغییرات ممکن است هزینه های طراحی ساختمان را افزایش دهد. زمانی که طرح مورد قبول همه طرفین قرار گرفت، نمی توان قبل از تایید مراجع مربوطه، نسبت به آن اقدام کرد.

یکی از سخت ترین و پیچیده‌ترین خدمات رشته معماری، طراحی نقشه ساختمان سازی است. طراحی نقشه ساختمان روی وضعیت رفاهی و روانی انسان اثرات مثبت یا منفی خواهد گذاشت و به همین دلیل لازم است که در تک تک جزئیات نقشه ساختمان دقت بالایی برای طراحی به خرج دهیم. وظیفه طراحی و تحویل نقشه ساختمان سازی بر عهده مهندس معمار پروژه است. غیر از تنظیم نقشه ساختمان سازی، طرح‌ریزی برای نحوه قرار گرفتن ساختمان مذکور در کنار دیگر ساختمان‌ها و ارتباط پروژه با فضای اطراف نیز از دیگر وظایف مهندس معمار در طراحی نقشه ساختمان است.

ظرافت و دقت بسیار بالایی برای تنظیم نقشه ساختمان سازی نیاز است و به همین دلیل لازم است که مهندس معمار پروژه بسیار منطقی و منظم باشد. استفاده از برنامه‌های طراحی برای نقشه کشی ساختمان از دیگر ملزومات معمار پروژه است. فعالیت‌های معمار پروژه برای تنظیم نقشه ساختمان شباهت بسیاری با فعالیت‌های مهندس عمران در قسمت گرایش سازه‌ها دارد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با اصول طراحی نقشه ساختمان آشنا سازیم.

طراحی پلان در تنظیم نقشه ساختمان


این را به یاد داشته باشید که برای طراحی پلان نقشه هر خانواده لازم است به الگوی زیستی منطقه سکونت آن‌ها توجه لازم را داشت. در طراحی پلان مسئله نزدیکی فضاهای ناهماهنگ و نامرتبط باعث نارضایتی ساکنین ساختمان خواهد شد. توجه به میزان خصوصی یا عمومی بودن ساختمان مسکونی یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها برای دسته‌بندی فضایی است. البته ممکن است در دیگر فرهنگ‌ها عده‌ای از معماران با توجه به موارد استفاده در روز و شب نیز به دسته‌بندی بپردازند. البته این مدل دسته‌بندی در کشور ایران دارای محرومیت است و به همین دلیل دسته‌بندی بر اساس فضاهای عمومی و خصوصی بیشتر باب است.

دسته بندی انواع فضاها در تنظیم نقشه ساختمان سازی


برای مشخص کردن عرصه‌های مختلف در طراحی پلان و نقشه ساختمان، پنج عرصه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. عرصه زندگی خانوادگی، عرصه زندگی خصوصی، عرصه مراسم و پذیرایی، عرصه پشتیبانی و خدمات و عرصه فضاهای نیمه باز و فضاهای باز. در ادامه مطلب به توضیح این عرصه‌ها خواهیم پرداخت.

طراحی پلان عرصه پشتیبانی و خدمات


پارکینگ، زیرزمین، انباری، موتورخانه و … از فضاهای این عرصه به شمار می‌روند. اجرای این پلان برای ایجاد یک زندگی راحت همراه با آرامش و صمیمیت است.

پلان عرصه فضاهای نیمه باز و فضاهای باز


در آخر لازم است به طراحی محوطه یا حیاطی که خانه مسکونی را در بر می‌گیرد بپردازید. معمار پروژه از همان ابتدا لازم است به محیط اطراف و فضاهای نیمه باز و فضاهای باز توجه داشته باشد و آن‌ها را نیز در نظر بگیرد.

حرف آخر


با مشخص شدن عرصه‌های مختلف در تنظیم نقشه ساختمان سازی لازم است به سراغ طراحی داخلی و ریزه کاری‌ها بروید. بعد از طراحی حالت کلی و مشخص‌سازی عرصه‌ها دیگر معمار مجاز است که در طراحی پلان‌ها به تغییرات جزئی بپردازد. مهم‌ترین بخش از ساختمان سازی، طراحی نقشه ساختمانی است. اگر مهندس معمار پروژه از پس مرحله تنظیم نقشه ساختمان سازی به خوبی برآید دیگر می‌توان باقی راه را با ثابت قدمی پیش برد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

 

 

مطالب مرتبط :

 

پایان کار ساختمان | پایانکار ساختمان در تهران

پروانه ساخت ویلا | تنظیم و تمدید پروانه ساخت ویلا

اخذ مجوز ساخت ویلا در تهران | اخذ مجوز ساخت

اینستاگرام

آپارات

خروج از نسخه موبایل